Leo de Kleijn

Recent

Laatste reacties

Categorieën

Archief

Links

Overig

Email

Zoeken

 
 

RSS

Bedankt!

zaterdag 6 maart 2010

Het zal niemand verbazen dat het de afgelopen dagen behoorlijk balen was. Onder mijn leiding verloor de SP in Rotterdam woensdag één procent en daarmee onze derde raadszetel. Hoewel dat verlies in cijfers klein is, is de SP daarmee samen met de PvdA (een verlies van vier zetels) de verliezer van de verkiezingen van drie maart. We hadden meer verwacht en op veel meer gehoopt. Het heeft in ieder geval niet aan de 12.339 Rotterdammers gelegen die wél SP stemden. Daarvoor bedankt! Dat zijn de mensen die we de komende tijd keihard nodig hebben om de weg omhoog weer te vinden.

100203_jij_ik_wij_06_368

Het heeft zeker ook niet gelegen aan ons enthousiaste campagneteam en alle andere vrijwilligers die zich maandenlang de benen onder het lijf uit liepen. Langs de deuren, op straat, op de markten, bij scholen, naar debatten, plakken. Ook daarvoor bedankt! Vooral de jonge lichting SP-ers verdient een dikke pluim. Vincent, Kevin, Hasna, Sun, Ike, Laura, Loes, Joey en anderen: jullie zijn de toekomst van de SP in Rotterdam. Speciaal wil ik ook Henk en Elias (hier boven op de foto) bedanken voor hun inzet in de campagne en voor de tips en adviezen.

In de deelgemeente Charlois haalde de SP twee zetels en werd de vierde partij. Leo, Brigitte en alle andere SP-ers in Charlois: gefeliciteerd en veel succes de komende jaren. De uitslag in Charlois laat zien dat het wel degelijk kan. Ik zie dan ook uit naar een goede samenwerking met de SP-fractie daar.

De dag na de verkiezingen maakte Agnes Kant bekent te stoppen als fractievoorzitter van de SP in de tweede kamer en niet beschikbaar te zijn als lijsttrekker. Ongelooflijk triest voor haar en ik kan me de tranen in de ogen van fractiegenoten levendig voorstellen. Agnes heeft zich voor de volle honderd procent twintig jaar lang gegeven en dat was heel veel.  Emile Roemer volgt haar op als nieuwe voorzitter van de fractie.  Veel sterkte en succes voor Emile. Op het congres in april kiezen we de lijsttrekker van de SP voor de tweede kamer verkiezingen op negen juni en daarna is het weer volle bak voor een goed resultaat. Dat is hard nodig want het vertrouwen in de politiek is lager dan ooit en een ruk naar rechts dreigt.

In Rotterdam gaan we de campagne en de uitslag grondig evalueren. Hoe komt het dat we onvoldoende SP stemmers naar de stembus kregen? Wat moet er gebeuren om het tij te keren? We weten dat het potentieel voor de SP in Rotterdam veel groter is dan de uitslag op drie maart doet vermoeden. Qua ledental zijn we nog steeds de tweede partij in de stad.  Over ons werk in en buiten de raad krijgen we veel positieve reacties.  Ook in de campagne bleek veel symphatie met onze standpunten en onze manier van werken. Toch koos een deel van die mensen uiteindelijk geen SP. Aan ons om de thuisblijvers en de ‘tactische stemmers’ er de komende tijd van te overtuigen dat een grote SP in de stad en in het land keihard nodig is voor een echte sociale koers en tegen de oprukkende verrechtsing.

De 12.339 Rotterdammers die Josine en mij in de raad kozen kunnen er op vertrouwen dat we de komende vier jaar weer ons stinkende best zullen doen om hun belangen en opvattingen te vertegenwoordigen in de gemeenteraad van Rotterdam. In de nacht van woensdag op donderdag kregen we nog veel complimenten uit onverdachte hoek. Eén van de PvdA-raadsleden zei onomwonden: jullie waren met zijn drieen de beste fractie van de afgelopen vier jaar.  Jammer genoeg moeten we het nu met één raadslid minder doen. Vooral kloten voor Kevin die er helemaal klaar voor stond. Maar ook met een fractie van twee kunnen we, samen met een actieve afdeling, acties en campagnes op straat, veel bereiken voor mensen in de stad.

Juist nu,  bij de nodige tegenwind, gaan we laten zien dat de SP een partij is waar je na de verkiezingen ook nog wat aan hebt!

Politiek en stadhuis, Rotterdam, SP & Socialisme | 92 reacties

  1. Reactie van r.sörensen op 6 maart 2010 om 11:47 uur

    Jullie waren inderdaad de op één na beste fractie en het is duidelijk hoe de Rotterdamse kiezer zich helaas heeft laten leiden.
    De partij waar afkomst niet telt heeft massaal op afkomst laten stemmen en de partij die niemand uitsluit zal ons LR en SP proberen uit te sluiten.
    De geldkranen gaan weer open! Zelfs jullie flirten met de cultuurhoek heeft niets opgeleverd omdat die De Jong (€ 110.000,-) gestemd hebben. Waarschijlijk omdat ze kritiekloos alles in de raad brengt dat haar wordt ingefluisterd door die quasi creatieve geldwolven.

    We weten nu ook waarom het deelraadsysteem gehandhaafd wordt. Alle niet Nederlandse kandidaten adviseren gemeentelijk ook op afkomst te stemmen. Eigen volk eerst heet dat toch?
    Schrijer heeft minder dan de helft van de stemmen van Marco en roept zich schaamteloos uit tot winnaar. Na de hertelling in H.Schiebroek bleken “per ongeluk” 100 stemmen teweing op ons geteld! Sommige van onze kiezers op Feyenoord, Delfshaven en in het Oude Noorden voelden zich geïntimideerd en zijn niet gaan stemmen! Vele klachten en aantoonbare verkeerde handelingen.
    (Plenty foto’s en ander beeld materiaal0 Op vallend is ook dat voorzitters van bureau’s alleen anoniem willen getuigen!
    Jullie – de op één na beste fractie – gaan ons toch wel steunen, want als we dit toelaten is echt het hek van de dam en worden we echt een derde wereldland!

  2. Reactie van john op 6 maart 2010 om 12:08 uur

    Verdacht veel geklaag uit de Leefbaar-hoek, het lijkt wel of ze zeker wisten dat ze gingen winnen!

  3. Reactie van Lydia op 6 maart 2010 om 16:44 uur

    Ai, John. Dat zou zomaar iets anders kunnen impliceren… :D

  4. Reactie van john op 6 maart 2010 om 17:10 uur

    Ja, ik dacht : Laat ik ook eens een potje vervelend worden, dat schijnt de nieuwe politiek te zijn.

  5. Reactie van Kees op 6 maart 2010 om 21:10 uur

    SP Charlois is trouwens -gelijk met het CDA- de DERDE partij van Charlois geworden. En dat met een opkomst van 38%…das diep bedroevend laag. Er valt heel wat te winnen door de thuisblijvers perspectief te geven. Een mooie uitdaging voor de komende vier jaar.

  6. Reactie van Joan op 6 maart 2010 om 23:56 uur

    Ik wil geen zout in de wonde wrijven (vind het echt rot voor de SP en heel naar voor Agnes) maar toch geloof ik dat de SP een inschattingsfout heeft gemaakt door behalve Charlois niet mee te doen in de deelgemeenten. Zelf val ik onder de Centrumraad en die hadden al drie druk bezochte debatten met veel wijkbewoners. De SP was daar natuurlijk niet, want die deden niet mee. Dan vergeet je ook stedelijk het bestaan. Ik denk zeker niet dat de SP meer het slachtoffer is geworden van strategisch stemmen dan GroenLinks. Mijn hele vriendenkring, traditionele GL-stemmers, heeft deze keer PvdA gestemd. Toch heeft GL er een zetel bij. Dat is natuurlijk ook de Femke-bonus, maar ook denk ik dat de partij in alle grote steden in het stadsbestuur zat, al is het College in Utrecht op het laatst vastgelopen. Dat geeft mensen ook vertrouwen. Ik heb het zelf tijdens het veelvuldig flyeren gehoord van mensen, dat ze bij de vorige verkiezing SP hadden gestemd, maar dat die partij nooit mee bestuurt. Het zal lastiger worden daar nu verandering in te brengen, zowel lokaal als landelijk, maar de SP heeft wel kansen laten liggen. Dat neemt niet weg dat ik het jammer vind, ook voor Kevin.

  7. Reactie van Agostinho dos Santos op 7 maart 2010 om 12:06 uur

    Leo, aan jou heeft het niet gelegen. Je hebt je best gedaan, je bleef jezelf, ook tijdens de lastige debatten en dat verdient respect. Als ik Leo zeg, bedoel ik ook uiteraard Josine. Ja… mensen hebben strategisch gestemd. Ja… veel SP’ers zijn thuis gebleven. Ja…veel partijen hebben een smerige campagne gevoerd (daarvoor heb ik een klacht ingediend) Ja… op veel stembureaus gebeuren dingen die niet kloppen. Ik heb tijdens twee verkiezingen op een stembureau gewerkt: ik was erbij en keek er naar. Nee… SP heeft nooit een eerlijke kans gehad om mee te regeren. Een regering vorm je niet door iemand even op koffie uit te nodigen. PvdA zal alles in het werk zitten om niet in een college/kabinet met SP te zitten. Enfin, een verliezende partij zal altijd evalueren. Dat zullen we zeker doen.

  8. Reactie van Willij op 7 maart 2010 om 12:49 uur

    Het afdoen met “niet in deelgemeentes geloven”(Theo”s woorden) maar dat niet openbaar maken, heeft SP de das omgedaan.
    Dat had uitgebreid in de pers moeten komen.
    Ook de rare video met die dansende mensen was niet echt leuk.
    De jij,ik,wij slogan was een slap aftreksel van NU SP.

    Toen ik ging stemmen kwam er een meisje dat achter de stemtafel zat, naar me toe gerend met de mededeling dat SP niet op het deelraadsformulier stond.
    Ze doen niet mee in de deelgemeentes zei ik haar.
    Wat moet ik dan stemmen, vroeg ze?
    Zo gingen veel stemmen verloren.

    Vind het rot voor jullie.
    Politiek is een hard vak.
    Dus moet je alert blijven.
    Je bestuur liet stemmers in de kou staan.
    Die kozen mensen massaal voor het een alternatief.
    Dat werkte door voor de stad.
    Jij deed het verder goed.

  9. Reactie van Willij op 7 maart 2010 om 12:51 uur

    Dus kozen mensen,i.p.v. Die

  10. Reactie van Agostinho dos Santos op 7 maart 2010 om 12:54 uur

    Leo, aan jou heeft het niet gelegen. Je hebt je best gedaan, je bleef jezelf, ook tijdens de lastige debatten en dat verdient respect. Als ik Leo zeg, bedoel ik ook uiteraard Josine. Waarom? Ja… mensen hebben strategisch gestemd. Ja… veel SP’ers zijn thuis gebleven. Ja…veel partijen hebben een smerige campagne gevoerd (daarvoor heb ik een klacht ingediend) Ja… op veel stembureaus gebeuren dingen die niet kloppen. Ik heb tijdens twee verkiezingen op een stembureau gewerkt: ik was erbij en keek er naar. Nee… SP heeft nooit een eerlijke kans gehad om mee te regeren. Een regering vorm je niet door iemand even op koffie uit te nodigen. PvdA zal altijd trucjes uithalen om niet in een college/kabinet met SP te zitten. Enfin, een verliezende partij zal altijd evalueren. Dat zullen we zeker doen.

  11. Reactie van Xinicus op 7 maart 2010 om 13:05 uur

    Voor de SP: Als een tent groter wordt heb je meer stokken nodig.

  12. Reactie van Willij op 7 maart 2010 om 13:54 uur

    In Delfshaven had een D66 jongen zijn flyer in braille gezet.

  13. Reactie van Kees op 7 maart 2010 om 16:07 uur

    Joan en Willij hebben gelijk. Als je je boodschap niet duidelijk uitdraagt dan hebben mensen minder te kiezen en denken ze minder aan je. Dat heeft de SP- behalve de lage opkomst- behoorlijk opgebroken.

    Maar vooral die lage opkomst zou iedereen aan het denken moeten zetten…

  14. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 00:53 uur

    Ja, dat betekent dat mensen de politiek behoorlijk zat beginnen te worden. En dan moet de campagne voor 9 juni nog beginnen. Ik merk het zelfs aan mezelf, terwijl ik toch als kind al op mocht blijven bij spannende debatten en altijd in politiek geinteresseerd ben geweest. Als ik al die koppen weer zie, die bekende deuntjes weer hoor, dan ben ik het echt spuugzat. Zelfs live weten ze me niet meer te boeien. Met Den Uyl bijvoorbeeld vroeger had niemand dat. Hij wist wel mensen tegen een hartinfarct aan te brengen omdat ze zich zo konden opwinden, maar dat “o, heb je hem ook weer” dat had je toen niet. Waarschijnlijk ook omdat je nog maar 2 tv-netten had en geen twitter/internet/en noem het allemaal maar op, maar de huidige politiek heeft zonder meer een probleem. Komt ook door de toename aan beroepspolitici die nooit iets anders hebben meegemaakt dan de politiek, geen opleiding hebben afgemaakt, nooit in de gewone maatschappij gewerkt hebben, maar aardig kunnen debatteren of erger nog, zelfs dat niet kunnen maar vanwege een achterban toch maar hoog op de lijst komen.

    Ik zit eind mei in Zurich en overweeg daar lekker een weekje aan vast te plakken zodat ik de verkiezingen mis loop. Denk dat ik het anders niet meer trek.

  15. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 01:17 uur

    Mijn “het zal wel”-gevoel komt denk ik ook doordat ik me steeds meer ga realiseren dat er eigenlijk nooit iets veranderd is. Liep vanmiddag even door Boymans, voor de verandering de laat 15e eeuwse en 16e eeuwse kunst genomen. Er hangt daar zo’n doek van de zeven deugden, de hongerige voeden, de dorstige laven, de gevangenen bezoeken, de doden begraven, etc. Socialisme avant la lettre, nog rechtstreeks afkomstig van Jezus Christus. In het doek zijn messteken te zien, het is een van de weinige uit die periode die de Beeldenstorm heeft doorstaan. De menselijke soort heeft weinig voortgang gemaakt, helaas. Vijf eeuwen verder, enorm ontwikkeld, een ongelofelijke technologische vooruitgang, maar in wezen niets veranderd. Ook niet in hoe tegen cultuurverschillen wort aangekeken. Lees er ‘de uitvinding van de mensheid’ van Siep Stuurman maar op na.

  16. Reactie van Willij op 8 maart 2010 om 02:12 uur

    Kees, nog gefeliciteerd!

    Zag vannacht The Candidate en ondanks de jonge mooie Robert Redford, viel ik toch in een diep coma.
    Doodop van Rotterdam.

  17. Reactie van Willij op 8 maart 2010 om 02:13 uur

    diepe

  18. Reactie van r.sörensen op 8 maart 2010 om 11:36 uur

    Naar Zurich? Goh, wat leuk kan je de Paars-Witte outfit weer een keertje dragen!

  19. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 12:53 uur

    De Milka-koe komt uit de Oostenrijkse Alpen, Soerensen. Zurich is vooral bekend om haar moderne architectuur. Maar o.k., hij was leuk.

  20. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 13:36 uur

    Maar om het even politiek te houden, is Marco Pastors al opgestapt, zoals aangekondigd op de verkiezingsdag? Was ook weer een flater. Leefbaar heeft niet voor niets verloren, Soerensen. En is al bekend wie nu fractievoorzitter wordt? Dries Mosch misschien, om vast warm te lopen voor als Wilders volgende keer wel meedoet? Alhoewel, over vier jaar is er allang weer een andere partij en is Wilders net zo op z’n bek gegaan als de LPF die toen ook met 27 zetels de Kamer binnen kwam. Voor 86 dagen, toen moesten door de val van het 1e Kabinet Balkenende al nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven en toen waren de mensen alweer genezen.
    Maar heerlijk Soerensen, weer 4 jaar geen Leefbaar in het college. Ik heb me het ongans gefolderd, maar gelukkig met resultaat. Ga binnenkort eens vaak op de publieke tribune zitten om te bekijken hoe goed het je lukt je er niet meer mee te bemoeien, nu je fractievoorzitter af bent.

  21. Reactie van Willij op 8 maart 2010 om 14:21 uur

    International Vrouwendag

    Je zal toch hebben gestemd en je stem is nog ergens in een verlaten bus blijven plakken.
    Alles kan in Rotterdam!

    Weet er ook iemand of de man van de Turkse flyers nu Delfshaven gaat runnen?
    Kan nergens de uitslagen vinden van de deelgemeentes.

    Vandaag tijdens de International Vrouwendag(alleen een debat op de EUR) zal ik het Ondernemersfeest maar eens gaan bezoeken.
    Met een heerlijk buffet na afloop.
    Denk dat ik maar in het zwart ga, want toen ik Metro vandaag checkte, zag ik mezelf wel erg gekleurd met een oranje megafoon bezig.

  22. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 14:36 uur

    At your service, Willij:

    Na enige commotie zijn de uitslagen voor de gemeente Rotterdam en de deelgemeente Delfshaven afgelopen vrijdag bekend gemaakt. De uitslag van de telling voor de deelgemeente Delfshaven ziet er als volgt uit:

    Partij
    Stemmen

    2010
    2006 (in %)
    Zetels 2010
    Zetels 2006

    PvdA
    10370 (45,09%)
    58,73%
    12
    16

    Leefbaar Rotterdam
    3154(13,71%)
    13,83%
    3
    4

    CDA
    2050 (8,91%)
    6,86%
    2
    1

    VVD
    1194 (5,19%)
    4,14%
    1
    1

    GroenLinks
    3780(16,44%)
    11,70%
    5
    3

    D66
    2449(10,65%)
    2,89%
    2
    -

    Totaal
    22997 (100%)
    100%
    25
    25

    Opkomstpercentage 43,4% (2006 56,3%)

    Onze felicitaties gaan uit naar D66 (van nul naar twee zetels), naar onze coalitiepartner GroenLinks met ook een winst van twee en naar het CDA (krijgt er eentje bij). Opmerkelijk is het verlies van Leefbaar Rotterdam met één zetel. De aanhang voor de boodschap van deze lieden lijkt in Delfshaven te dalen, en daar zijn we blij om. Delfshavenaren willen het wel samen doen en hebben laten zien dat ook zij vinden dat iedereen mee telt!

  23. Reactie van Joan op 8 maart 2010 om 23:45 uur

    Welke vreemde en onduidelijke gang van zaken bedoel je, Menno? Bedoel je de opgeklopte sprookjes die Leefbaar nu gebruikt om de boel op te hitsen? Ze kunnen gewoon niet tegen hun verlies en hebben geen zin in weer 4 jaar oppositie. Waarom zou iemand daar iets van moeten vinden?

  24. Reactie van Leo de Kleijn op 9 maart 2010 om 03:50 uur

    Menno, er loopt op dit moment een onderzoek. Als SP zullen we daar kritisch naar kijken, maar niet op vooruit lopen. Volgende week dinsdag moet de ‘oude gemeenteraad’ een oordeel vellen. Wat mij betreft is het uitgangspunt dat er geen enkele twijfel mag blijven bestaan over de uitslag en over het eerlijke verloop van de verkiezingen.

  25. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 07:38 uur

    Leo, ik heb zelf stemmen geteld op de verkiezingsavond, in een stembureau op de Witte de Withstraat. Ik kan wel zeggen dat het daar precies volgens de reglementen is verlopen. Het handmatig tellen van stemmen is overigens bizar en ik denk dat de foutmarge groter zal zijn dan bij het stemmen met een stemmachine, zodat het me aanbevelingswaardig lijkt zo snel mogelijk te zorgen voor niet fraudegevoelige software in die machines.

    Waat Leefbaar nu doet, spreken van “bedreigingen”, van “onder ruk zetten van mensen”, etc. is volstrekt onbewijsbaar, maar wel suggestief. Het enige wat concreet gebeurd is, is dat in een aantal stemloklen meerdere mensen in een stemhokje hebben gestaan en daar gelijk is ingegrepen. Overigens kun je je afvragen wat zo erg is aan het helpen van iemand die graag wil stemmen, maar niet weet hoe dat moet. Als die hulp buiten het stemhokje plaats vindt is dat volkomen geoorloofd. Wat er verder concreet gebeurd is is dat stemmen van Leefbaar en PvdA voor de deelgemeente (niet voor de gemeenteraad) over het hoofd zijn gezien. Dit is tijdig ontdekt en ze zijn alsnog meegeteld. Dat Leefbaar dit alles nu opklopt, met rugdekking van de heer Van Schendelen die het eerste Leefbaarcollege heeft gesmeed en niet onder stoelen en banken steekt dat hij graag een tweede ziet, al is niemand in de stad het daar mee eens, is een voorbode van wat ons te wachten staat als de heer Wilders straks de scepter zwaait. Insinuaties, verdachtmakingen. Er was een Turks sprekende man gesignaleerd in een stembureau die mensen in het Turks aansprak. Later was hij buiten gesignaleerd en sprak mensen nog steeds in het Turks aan. And so what? Als mensen vrijwillig naar het stembureau komen en een meneer op straat roept ze op op hem te stemmen, dan zou jij ook verkeerd bezig zijn geweest Leo, toen je op de markt en het station aan het folderen was. Dat de heer JanMaat (zal het toeval zijn, dat hij zo heet?) daarmee vervolgens TV Rijnmond haalt, bizar.
    Maar goed, laten ze alle stemmen maar hertellen, want anders blijf je dit gezeik van slechte verliezers houden. Als Pastors daarna maar gelijk zijn kiezersbedrog waarmaakt en opstapt. Hij heeft dan aan dot de laatste cent benutte wachtgelden en een volstrekt onnodige hertelling van stemmen deze stad elke onnodige belastingcent gekost die ze zeker in crisistijd niet kon missen. Omdat het een slechte verliezer is en een relschopper.

  26. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 09:04 uur

    Onze oud-burgemeester Bram Peper, die Heintje Davis al lang tijd van rechts heeft ingehaald in de race om de titel: jezelf langdurig en ergelijk te kijk zetten” doet ook een uit in het zakje. Hij pleit voor hertelling en voegt daar aan toe:

    “Om de partijdigheid te waarborgen zou het tellen kunnen gebeuren onder toeziend oog van een ombudsman”.

    Ach ja. En dat komt uit de mond van een man die zijn eigen bonnetjes nog niet wist te tellen. Van oude mannen en de hersencellen die verloren gaan.

  27. Reactie van Willij op 9 maart 2010 om 09:06 uur

    Ga toch koken, mevrouw!

    Joan, bedankt voor de Delfshaven uitslagen.Zag wat bedrukte gezichten gisteren maar had geen zin te troosten.Goed voor D66. Logisch voor GL. Zag op hun Prinses debat alleen maar moslims aanwezig. Voor de pvda is dit goed. Het zal ze scherp houden.

    Wat mij betreft, gewoon stemmen hertellen, maar absoluut geen nieuwe verkiezingen. Of ze moeten inwoners 500 euro betalen.
    We hebben onze daad verricht en meegeholpen aan de bijbaantjes van een groep mensen die de eerste 4 jaar droog zitten in de deelgemeentes.

    Wat het tumult betreft: De aangevallen Turkse man. Zeki zoon”s is een vriend van mijn zoon.
    Hij werd gisteren afgebeeld met foto alsof hij een crimineel is. Mijn zoon mailde zijn vriend gelijk ,de familie wist nog van niks, het bericht werd van Rijnmond gehaald.Vandaag komt er een rectificatie .
    Vind de stemmingmakerij van die TV zender een beetje heel erg doorslaan.
    Ondertussen vergadert pvda met CDA(gehoord op de Ondernemersprijs uitreiking). Op zich interessant dat de CDA man helemaal niks weet van Rotterdam.

    p.s. Had beter een pizza Picante kunnen halen om de hoek, want ondanks dat het buffet er in het WTC prima uitzag, smaakte alles hetzelfde.
    Heb wel even in een dure wijnrode auto plaats genomen met crème leren bekleding. Ondanks dat er gelijk weer een foto werd gemaakt(zit ik in een revival?),zou ik hem liever in Nightblue hebben(krijgen is nog beter met al die oude baasjes daar)met Nightblue leren bekleding.Maar fietsen blijft ook lekker fris.

    Gehoord dat het OBR ook broke(back mountain) is en was blij dat er thuis de Oscaruitreiking plaatsvond op Ned.3.
    Werd ik weer lekker warm van de glamour.

  28. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 09:08 uur

    Hoewel ik wel denk dat ooit, als Leefbaar en PvdA toch weer eens toenadering willen zoeken, over een jaartje of 20 dus, een eerste punt in de coalitiegesprekken zou kunnen zijn: “Hoe komen we van die oude zeiklijster Peper af”? Want zelfs dan zit hij nog vanuit zijn rolstoel met geruite plaid over z’n knieen te orakelen. Ik weet het zeker.

  29. Reactie van Asserdoorn op 9 maart 2010 om 14:14 uur

    En dan hebben we ook nog geen letter gelezen over hele straten in Rotterdam-Feijenoord die GEEN stemformuieren hebben ontvangen !

  30. Reactie van Xinicus op 9 maart 2010 om 16:52 uur

    Waar zijn de SP stemmen gebleven? Ik wil een herbezinning!

  31. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 18:18 uur

    Menno, ik laat me helemaal niet verblinden en heb hierboven al gezegd dat wat mij betreft de stemmen nog eens mogen worden geteld (als Rotterdamse belastingbetaler dok ik er wel weer voor met mijn stadsgenoten).

    Alleen vind ik het jammer dat jij kennelijk blind bent, om op het thema slechtziend te blijven, dat deze berichten nogal eenzijdig in de media zijn gekomen. Kennelijk heb je zelf nooit stemmen geteld. Ik wel dus vorige week woensdag. Er wordt eerst een indeling gemaakt per partij, en op blanco en ongeldige stemmen. Die eerste uitslag wordt doorgebeld, maar daar kan nog een foutmarge in zitten. Daarna worden de stemmen gesplitst op voorkeurskandidaten en nog eens herteld. Zelf deed ik dat met de PvdA-stemmen, ik maakte steeds stapeltjes van 10 voor de kandidaten die meer stemmen hadden. Desondanks dacht ik me verteld te hebben bij de voorkeursstemmen voor Dominic Schrijer dus ik heb 2 andere tellers, beiden CDA-aanhanger, gevraagd die stemmen nog eens te willen hertellen. Maar de blanco en ongeldige stemmen waren toen uiteraard al geteld en apart gelegd. En alle stemmen worden natuurlijk in getelde stapels gelegd, niet teruggekieperd in de stembus. Dus dat gedeelte van je verhaal begrijp ik al niet.

    Verder snap ik ook niet hoe stemgerechtigde Rotterdammers (18 jaar en ouder dus) geintimideerd zouden kunnen worden om een stem uit te brengen op iemand anders dan op wie ze zouden willen stemmen en ik vind het getuigen van een grenzeloze en tegenwoordig helaas vaker voorkomende blindheid dat je zoiets veronderstelt. De gedachte dat een groot deel van de eerste generatie allochtonen analfabeet is en wel graag wil stemmen, maar niet weet hoe, is kennelijk niet bij je opgekomen als verklaring iemand te helpen binnen een stemhokje. Overigens is dat uitleg geven over het stemformulier buiten het stemhokje volkomen legitiem, zodat alle verhalen over de Turks sprekende meneer al naar de stemmingmakerij kunnen worden verwezen.

    Dat je geen stemformulier hebt gekregen is alleen verklaarbaar als je niet bent ingeschreven bij het GBA, al ben je wettelijk verplicht daar ingeschreven te zijn. Je moet wel blind en doof zijn om niet te weten dat gestemd zou worden, dus een telefoontje volstaat in zo’n geval, mede omdat er een legitimatieplicht vereist is bij het stemmen. Daarmee kan ook het verhaal van de meneer die naar eigen zeggen drie keer stemde worden gecontroleerd, de ingeleverde stempassen zijn beschikbaar en ik ben ervan overtuigd dat dit verhaal geverifieerd en naar het rijk der fabelen zal worden verwezen.

    Ik wil best een hertelling. Een herstemming zou ik vanuit democratisch oogpunt verkeerd vinden. Kiezers hebben de gelegenheid gekregen te stemmen en zijn daar ook voluit op gewezen. Als ze van die gelegenheid uit om hen moverende redenen geen gebruik hebben gemaakt, dan zou het een beetje raar zijn een herstemming te houden totdat de uitslag hen wel blieft.
    En verder blijf ik van mening dat een hertelling alleen nodig zal zijn omdat Leefbaar haar verlies niet kan accepteren. Het gebrek aan integriteit waarvan impliciet wordt uitgegaan naar mensen die hun democratische plicht zelfs zo ernstig hebben opgenomen dat ze zelf een stembureau hebben bemand vind ik ernstig en een teken aan de wand in deze zich steeds meer verhardende maatschappij.

  32. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 18:20 uur

    p.s.: en het aantal getelde stemmen wordt uiteraard ook vergeleken met het aantal ingenomen stempassen. Zo kwam de vergissing in Hillegersberg aan het licht, waarbij het overigens om stemmen voor de deelgemeente ging en niet om de gemeenteraad.

  33. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 18:37 uur

    Aboutaleb heeft al gezegd dat er herteld zal worden zie ik. Fijn. Kan ik nog een keer een feestje vieren als de PvdA weer als grootste uit de bus komt.

  34. Reactie van Joan op 9 maart 2010 om 23:34 uur

    Een herstemming is aperte onzin. Als er fouten zijn gemaakt bij het tellen kunnen die hersteld worden bij een hertelling. Maar volstrekt subjectieve zaken als beweringen van Leefbaarzijde als zou er onder dwang gestemd zijn, dat is flauwekul. We hebben het hier over volwassenen, mensen van 18 jaar en ouder. Als hiervan sprake zou zijn geweest, dan roep ik ze van harte op aangifte bij de politie te doen. Maar op basis van hearsay en vage, subjectieve beweringen van (vooral) Leefbaarzijde een herstemming vragen, dan komt mij toch de strofe van Van Randwijk boven. “Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht”. Ik zie een herstemming op basis van volstrekt subjectieve en niet verifieerbare beweringen als een directe aantasting van de democratie en een voorbode van wat ons arme volk te wachten staat als de koning van het manipuleren Wilders het voor het zeggen krijgt. In mijn bovenstaande bijdrage heb ik de procedure beschreven die bij het stembureau waar ik zelf stemmen heb geteld gevolgd is. Als andere stembureaus daarvan afgeweken zijn en dus niet twee keer geteld hebben, dan komt dat bij een hertelling aan het licht. Aboutaleb kon niet anders meer dan dit adviseren. Maar een herstemming zou echt te dol voor woorden zijn.

    Ik vraag me ook af, Menno, waarom ik je niet hoor over de vier aangiftes die zijn gedaan tegen raadsleden van Leefbaar Rotterdam in het kader van deze verkiezingen. En waarom bij fraude iedereen denkt aan de winnaar, maar niet aan Leefbaar, die daar toch meer belang bij heeft dan de overwinnaar. Tenzij je echt denkt dat een gevestigde en uiterst integere partij als de PvdA mensen zou bedreigen, ondemocratisch zou handelen en zou frauderen om aan een verkiezingswinst te komen. Je weet zelf heel goed dat dit niet het geval is. En overigens ben ik lid van GroenLinks en PvdA. GroenLinks zal ook wel knieschoten hebben uitgedeeld bij de stembus waardoor ze een zetel winst geboekt hebben. In de optiek van de ware fanatici is alles mogelijk.

    Misschien moet je volgende keer eens wat minder commentaar hebben, maar zelf stemmen gaan tellen Menno. Het is fysiek zwaar werk, het duurt lang en je krijgt het er van aan je rug. Maar je weet naderhand in elk geval wel waar je over praat.

  35. Reactie van NachthenK op 10 maart 2010 om 06:55 uur

    Wanneer de beelden, die ik heb gezien de realiteit weergaven (en ik heb nog niemand daartegen horen protesteren), moet er niet worden herteld maar worden herstemd. In ieder geval in de kiesdistricten waar onregelmatigheden werden vastgesteld.
    Jammer van het geld, maar het is niet anders.

    Te dol voor woorden ? Natuurlijk niet.

  36. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 08:21 uur

    Ik vind het eerlijk gezegd wat vreemd, juiist bij een socialistische partij die zegt voor de zwakkeren op te komen, dat zoveel poeha wordt gemaakt van mensen die andere mensen helpen. Zoals je in diezelfde beelden ook hebt kunnen zien en horen, NachtHenk, van een vrouw van mijn leeftijd die ook in dat stembureau werkte de hele dag, ging het om oudere analfabete eerste generatie allochtonen waarbij een partner of kind even uitlegde hoe dat moest, stemmen. Officieel mag dat inderdaad niet en was het verstandiger geweest in een buurthuis naast het stemburo even te oefenen. Het niet lezen van de taal, of het zelfs niet spreken ervan in sommige gevallen, maakt mensen echter niet dom, beinvloedbaar of niet in staat de eigen belangen te behartigen. Het is de vermeende superioriteit van autochtone niet-analfabeten die er z’n neus voor op haalt. En dat zegt veel over de sociale inslag van de mensen die daarover zoveel ophef maken.

    Mocht het tot een herstemming komen (wat ik werkelijk te bezopen voor woorden zou vinden) dan neem ik een week vrij van m’n werk en ga ik iedere analfabete allochtoon die graag wil stemmen uitleggen hoe je dat doet, deur voor deur. Als ze dan Leefbaar willen stemmen, ook best natuurlijk. Ik word echt misselijk van het dedain wat hier ten toon wordt gespreid.

  37. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 08:41 uur

    En verder nog die hysterische verhalen als zouden stembiljetten zijn gestolen. Dat wordt dus ook alleen geloofd door mensen die zelf te lui zijn om een stembureau te bemannen. Een stemiljet is geen stempas en het is echt niet mogelijk ze even in te vullen zonder legitimatie en zonder inlevering van de stempas en ze in de bus te deponeren, want die bus staat precies naast de mensen die het stembureau bemannen. En daar zit er niet eentje, maar een rijtje mensen die ook bij drukte elk stembiljet de bus in zien gaan. Overigens zou deze vermeende fraude ook bij de hertelling naar buiten komen, want het aantal stembiljetten wordt uiteraard niet alleen herteld, maar ook het aantal ingediende stempassen. Dan kan gelijk worden gecheckt, zoals een Leefbare ook suggereerde, of 1 persoon meerrdere keren heeft gestemd, want de passen staan op naam.

  38. Reactie van john op 10 maart 2010 om 10:36 uur

    We hebben in Rotterdam te maken met analfabeten die wel weten op wie ze willen stemmen maar hulp nodig hebben bij het vinden van het juiste lijstje. ik heb begrepen dat die mensen zich erg schamen en wij dienen daar respectvol mee om te gaan. je mag die mensen niet gebruiken voor een opgeblazen fraude verhaal omdat de uitslag je niet bevalt.

  39. Reactie van Kees op 10 maart 2010 om 11:11 uur

    Voor de maatschappelijke rust zou het beter zijn het onderzoek even af te wachten. Overigens is het juist vanuit PVDA zijde niet zo slim om op dit onderzoek vooruit te lopen. En natuurlijk maakt Leefbaar dankbaar gebruik van ieder incident.

    Politiek is smerig (geworden)…

    Als alle incidenten op een rijtje staan kun je kijken of er structureel iets goed fout zat. In dat geval zou een herverkiezing helemaal niet zo raar zijn. Blijken het marginale incidenten te zijn geweest dan kun je met hertellen of plaatselijk herstemmen alle twijfel wegnemen.

    Want daar gaat het nu vooral om. Twijfel vervuild nu de hele discussie. Bovendien kan men belangrijke lessen trekken voor de volgende keer. En dat is dus over een paar maanden…

    Verder wil ik Joan er even op wijzen dat zij hier niet met de socialistische partij in discussie is maar met redelijk anonieme reageerders op een weblog dat trouwens niet onder het beheer van de SP valt…om misverstanden te voorkomen. En bij misverstanden beginnen alle vuile discussies…

  40. Reactie van r.sörensen op 10 maart 2010 om 11:33 uur

    De kern van het kwaad zit in het deelraadsysteem. Niet voor niets dat de partijgenoten dit geldverslindende en besluitvertragende systeem ten koste van heel veel willen handhaven.
    Vele allochtonen maken gebruik van hun passief kiesrecht (behalve als ze op de Wilhelminapier wonen dan kan het niet. Ook al zo’n fout) en dat is hun goed recht.
    In de deelraadvergaderingen vallen ze niet echt op, sterker nog ze komen vaak niet eens (zie laten vervallen quorum
    commissievergaderingen op Feijenoord) het is alleen een goede bijverdienste! Ook de op voorkeur gekozen raadsleden blinken niet uit. De kieslijstcommissie van de peveda zet ze daarom laag en men hoopt op het verzamelen c.q. ronselen van voorkeurstemmen, omdat men tegelijkertijd ook het andere stembiljet voor hen gunstig invult.
    Ze hebben dus de doos van Pandorra bewust open gezet!
    Een ex raadslid was vrijdag woest toen hij door voorkeurstemmen niet herkozen bleek. “Who lives by the bad call dies by the bad call” kon ik hem toevoegen.
    Dat het systeem van ronselen werkt, blijkt uit het feit dan Schrijer minder dan de helft van de stemmen heeft gehaald, die op Marco P. zijn uitgebracht.

  41. Reactie van r.sörensen op 10 maart 2010 om 11:36 uur

    Trouwens ook de resultaten van de peveda en Leefbaar in de omringende gemeenten tonen aan dat onze stad een uitzondering is. Overal zijn de hebberige partijgenoten tot kleinere proporties teruggebracht, behalve in de stad waar je gekozen op voorkeurstemmen in de deelraad kan komen.

  42. Reactie van Miki op 10 maart 2010 om 12:51 uur

    Jammer dat het niet meer zetels op heeft geleverd, maar het doet niet af aan een goede campagne. Zelf heb ik onder andere het debat gezien met Marco Pastors. De verschillen kwamen duidelijk naar voren en Leo de Kleijn was overtuigend. Helaas waren de bijdragen van de andere partijen inhoudelijk bedroevend, dat maakt debateren lastig. De CDA mevrouw begon met het inmiddels platgetreden armoedeval verhaal terwijl de D66 mevrouw de kenniseconomiezeepbel nieuw lucht inblies. Het moet erg frustrerend zijn geweest om tegen zoveel mantra’s in te boksen. Ik was in ieder geval overtuigd dat mijn stem bij de juiste partij en de juiste persoon niet verloren zou gaan. Dit itt de vele strategische stemmen.

  43. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 13:11 uur

    Soerensen, wat een onzin-verhaal weer. Ik heb zelf stemmen geteld en bij alle partijen werden voorkeurstemmen uitgebracht, ook bij Leefbaar. Dat heeft niets met “ronselen” te maken, maar omdat je iemand toevallig persoonlijk kent of hem extra bekwaam vindt. Zelf breng ik altijd een voorkeurstem uit, op basis van mijn eigen inzicht. Dit jaar op Richard Moti, in de Centrumraad heb ik ook een voorkeurstem uitgebracht en niet op de lijsttrekker gestemd. Dat is elks goed democratisch recht en het is wel wat heel bijzonder vreemd als ook dat al verdacht wordt gemaakt.

  44. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 13:30 uur

    Herstemmen kan natuurlijk ook. Het kost de stad een flinke duit, maar de stempassen van degenen die op 3 maart gestemd hebben zijn bekend en deze groep kan voor een tweede keer opgeroepen worden de stem uit te brengen. Een herstemming kan en mag natuurlijk nooit een tweede kans zijn voor degenen die in eerste instantie de moeite niet genomen hebben. Want dan zouden we pas echt in een bananenrepubliek komen te leven.

  45. Reactie van Willij op 10 maart 2010 om 14:08 uur

    Hoe zou het zijn als Pvda, Leefbaar even veel zetels zullen halen vanavond ,dacht ik toen ik op de verkiezingsavond naar de Burgerzaal fietste.
    De stadhuis experts(!) zeiden dat ik dat wel kon vergeten..
    Nu lijkt mijn wens in vervulling te gaan.
    Breed geschapen ook.
    Met 32 zetels kan er weinig mis gaan.
    Dat willen Rotterdammers en dat is democratie.

    Gewoon slikken Dominic!

  46. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 15:15 uur

    2 x 4 is 28, Willij. En de achterban van de PvdA is gekant tegen een college met Leefbaar. Het zou ook kiezersbedrog zijn, en dat laten we graag aan Marco Pastors over die zich als lijsttrekker heeft geafficheerd om uiteindelijk, net als Balkenende, te zeggen dat hij de kuierlatten neemt als hij de gemeenteraad (in het geval van B. de kamer) in moet.

    Er is een prima breed college te vormen met de huidige coalitiepartijen aangevuld met D’66 of met VVD. Dan staan er net zoveel partijen aan de start als tijdens de achter ons liggende periode, en dat College is zeer succesvol geweest. Het meest succesvol van de afgelopen 25 jaar.

  47. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 15:15 uur

    de 1 viel weg, 2 x 14 is 28.

  48. Reactie van Willij op 10 maart 2010 om 17:15 uur

    Oeps!
    Was D66 vergeten met 4 zetels. Bij elkaar een ruime meerderheid.

    Delfshaven laat niet hertellen!

  49. Reactie van Joan op 10 maart 2010 om 17:23 uur

    Wel voor de gemeenteraad Willij. Alleen niet voor de deelgemeente en dat hoefde ook helemaal niet.

    Zie onderstaand bericht:
    Meeste deelgemeenten hertellen niet
    10 maart 2010

    In de meeste Rotterdamse deelgemeenten worden de stemmen voor de deelraadsverkiezingen niet opnieuw geteld. De Commissie voor Geloofsbrieven had de deelgemeenten dit wél verzocht, maar de meesten doen dit niet.

    In Hillegersberg-Schiebroek, Feijenoord en Rotterdam-Noord zijn de stemmen al herteld of gedeeltelijk opnieuw herteld. Omdat dit in orde was, zien deze deelgemeenten geen reden om de stemmen nog een keer te bekijken.

    Prins Alexander, Overschie, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk, Hoek van Holland en Delfshaven hebben aangegeven geen hertelling te doen omdat daar geen misstanden zijn geconstateerd. In Delfshaven waren wél problemen, maar daar is de definitieve uitslag dinsdagavond unaniem aangenomen.

    Alleen in Charlois is men wél begonnen met de hertelling. Vrijdag werden zes omstreden stembussen opnieuw geteld en vanaf donderdag worden ook de overige 24 stembussen uit Charlois aan een nadere telling onderworpen.

    De stemmen voor de gemeenteraad worden wél allemaal opnieuw geteld. Dat heeft de commissie voor de Geloofsbrieven dinsdag besloten. Die hertelling begint donderdag en is waarschijnlijk vrijdag afgerond.

  50. Reactie van Willij op 10 maart 2010 om 22:02 uur

    Je hertelt wel of niet.
    Niet de een wel en de ander niet.
    Maar we zijn al weer verder met Rotterdam .
    Van Heemst zegt dat ze als ze er niet uitkomen via hertellen , er misschien opnieuw gestemd zal moeten gaan worden.
    Even later komt RTL nieuws met Ronald Buyt die zelf ook per emails stemmen ronselde via Leefbaar stemmers .
    Als je iemand kent die niet gaat stemmen, probeer dan via volmacht voor hem te stemmen.
    Nu er morgen ambtenaren gaan hertellen, zullen we a.s. vrijdag weten van wie Rotterdam dan is.
    Stel dat Leefbaar groter is dan Pvda, dan liggen zij er uit.
    Gaat Dominic Paars doen , dan zal de meerderheid klein zijn.
    Want de ex wethouders Jantien en Karakus zullen er ook weer van de partij zijn.
    Met D66 en Jeanet erbij,staan we op 22 en dan hebben we al 5 wethouders.
    GL met 3 kan, maar er werd ook iets beloofd aan Theo .
    CU kan erbij al gaat het enige echte talent daar weg.
    CDA is geen optie want de man weet minder dan een asielzoeker over Rotterdam.
    Al rijden ze beiden op nieuwe Gazelles.

    Wat de slotjes betreft op de containers, lijkt het me ook nog mogelijk te zijn geweest, daar met een speciaal gummetje wat rode stippen te verwijderen en in te kleuren naar eigen keuze.

    Mijn vader zei altijd:Met geld is niemand te vertrouwen..

  51. Reactie van Kees op 11 maart 2010 om 08:37 uur

    ‘De hertelling van woendag 10 maart in Charlois leverde in vergelijking met de telling van 3 maart een verschil van 35 stemmen op. Vrijwel alle partijen kregen er enkele stemmen bij, waarbij PvdA (+15), Leefbaar Rotterdam (+6) en SP (+6) uitschieters waren. De nieuwe uitslag heeft geen gevolgen voor de verdeling van de zetels. Alleen zijn er kleine verschuivingen in het aantal voorkeursstemmen.’

    Slordig…als in één deelgemeente al 35 stemmen niet zijn geteld dan kan dat in principe x 14…
    Lekker is dat,ga je stemmen wordt je stem (aanvankelijk) niet geteld…

    Motiverend ook voor toekomstige verkiezingen.

  52. Reactie van Joan op 11 maart 2010 om 11:00 uur

    Willij, ik vraag me echt af waarop je baseert dat de meerderheid van het huidige college plus evt. D’66 en VVD (de VVD maakte tot voor kort al deel uit van het huidige college) klein zou zijn.
    Ik kom toch echt aan 28 stemmen, dat is een ruime meerderheid.

    Verder ga je totaal aan de politieke realiteit voorbij en als je invloed wilt uitoefenen dan moet je lid worden van een politieke partij, dan kun je via de ledenvergaderingen de koers van zo’n partij beinvloeden.

    Kees, in een groot deel van de deelgemeentes WAS al een hertelling gedaan. Ze hadden dus geen behoefte dat voor een derde keer te doen. Alleen alle stemmen voor de gemeenteraad worden integraal herteld. Een herverkiezing lijkt mij voorlopig niet nodig. Inderdaad kun je bij een hertelling niet zien welke stemmen gekoppeld zijn aan een volmacht die door Leefbaar gekoppeld is. Maar het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat de hertelling een andere uitkomst zal opleveren en het Openbaar Ministerie onderzoekt al of strafrechtelijke vervolging van Leefbaar-raadsleden dient plaats te vinden. Er is nu inmiddels aangifte gedaan van bedreiging en intimidatie door een Leefbaar-raadslid en daar is het onderzoek naar de strafbaarheid van het ronselen van stemmen bijgekomen.

  53. Reactie van Willij op 11 maart 2010 om 13:05 uur

    14 voor de pvda
    4 voor D66
    4 voor VVD

    Weet niet hoe jij telt Joan!

    Heb trouwens Dominic en Salima geadviseerd.

  54. Reactie van Kees op 11 maart 2010 om 13:32 uur

    Als je de lage opkomst combineert met al het gerommel kun je nog nauwelijks van geslaagde verkiezingen spreken. Het komende college heeft hoe dan ook geen draagvlak. Het gaat nog enorm narommelen in Rotterdam…

  55. Reactie van Joan op 11 maart 2010 om 16:46 uur

    Willij, als je zo thuis bent in de Rotterdamse politiek dat je de lijsttrekkers zou adviseren, dan moet je tenminste toch weten dat het huidige college bestaat uit CDA 3 zetels, GroenLinks (van 2 naar 3 zetels) dat de VVD er tot voor kort ook deel van uitmaakt (nu van 3 naar 4 zetels). Als je daar D’66 bij zou betrekken dan kom je op 28 zetels.

    En Kees, het gerommel is enorm opgeklopt door Leefbaar. In Den Haag heeft de (VVD) burgemeester gelijk en met recht gezegd dat de Kieswet het hulp bieden aan een stemgerechtigde zeker niet verbiedt, toen de PVV ook daar een hertelling wilde. Overigens was de termijn waarbinnen dat moest gebeuren ook al verstreken.

  56. Reactie van Willij op 11 maart 2010 om 17:05 uur

    Natuurlijk weet ik dat,Joan.
    Ook dat Dominic Rotterdammers beloofde niet met Leefbaar te gaan samenwerken.
    Diep paars kan dus ook met 28.
    Dan krijgen we wel erg veel wethouders, want Jantien en Hamit willen natuurlijk ook blijven.
    Het zou Marco van het Rotterdamse scherm halen.
    Je vriend Sor zal er toch al niet meer op te zien zijn en zo juist werd Jaqueline de Jong gedumpt vanwege voorkeursstemmen..

  57. Reactie van Joan op 11 maart 2010 om 17:50 uur

    Marco heeft zichzelf van het scherm gehaald, Willij, en daarmee kiezersbedrog gepleegd. Als je alleen op het pluche wilt zitten, dan heb je in een arbeidersstad als Rotterdam niets te zoeken.

  58. Reactie van Winston Smith op 11 maart 2010 om 17:56 uur

    Laat het na deze hertelling maar afgelopen zijn,ongeacht wat het resultaat is.
    Bij een herstemming is de kans groot dat nog geen 40% van het electoraat op gaat komen.De gemeenteraad die dan gekozen is heeft nog minder legitimiteit dan die naar aanleiding van de uitslag van de hertelling – ook al valt onmogelijk alles te repareren wat er op 3 maart mis is gegaan.
    En vervolgens kijken hoe er voor gezorgd kan worden dat dit volgende keer veel beter gaat.
    Meer zit er volgens mij gewoon niet in.

  59. Reactie van Kees op 11 maart 2010 om 18:59 uur

    Die onrust ligt wel wat breder dan Leefbaar Joan. Overigens zou ik niet doen of er niks aan de hand is…even afwachten nog maar.

  60. Reactie van Joan op 11 maart 2010 om 19:16 uur

    Misschien ligt de onrust dan Leefbaar- en SP-breed, Kees. Verder valt het zeker wel mee. En ik denk zeker niet dat er niks aan de hand is, ik verwacht de komende vier jaar een zware periode. Of dat terecht is, is natuurlijk een heel andere zaak.

    En Winston, ik ben het met je eens. We moeten alles op alles zetten om een fraudebestendige stemmachine te ontwerpen. Het is volkomen achterlijk om dat nog met een rood potloodje te laten doen, en bizar dat vandaag vele honderden ambtenaren die echt wel iets anders te doen hebben (ambtenaren werken erg hard) van vanmorgen 7 uur tot vanavond 21.00 uur stemmen moeten tellen. Natuurlijk worden er met handmatig tellen van vele, vele duizenden grote papieren lappen papier fouten gemaakt. Dat is menselijk, en heeft niets met fraude te maken. Je kunt wel aan het hertellen blijven, maar foutproof kan zo’n systeem nooit zijn want het blijft mensenwerk.

  61. Reactie van Kees op 11 maart 2010 om 23:47 uur

    Bijna goed Joan. Er komt inderdaad een onrustige tijd maar ik kan je verzekeren dat ook vanuit D66, de rest en vooral de thuisblijvers allerlei signalen komen. Om dit als SP of Leefbaar- probleem af te doen is nogal onzin. Iedereen is gebaat bij een zorgvuldige stemprocedure.

    Nog iets over de foutmarges. Hoewel ik zéker geen Leefbaar-fan ben (integendeel) kan ik me voorstellen dat bij een verschil van slechts enkele honderden stemmen diezelfde foutmarges wel eens cruciaal zouden kunnen zijn.

    Ik vind je verdediging dus niet zo sterk. In zo’n geval dien je iedere foutmarge zoveel mogelijk te vermijden. Of anders gewoon overstemmen, gebeurd met presidentsverkiezingen ook..laten we eens normaal gek doen. Hopelijk weten we morgen van de deskundigen meer.

  62. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 01:20 uur

    Kees, ga zelf eens stemmen tellen. Dan weet je tenminste waar je over praat. Op 9 juni is er vast nog geen stemmachine, dus meld je gelijk aan.

    Verder begrijp ik goed dat jij er alle belang bij hebt vuurtjes op te stoken, maar ik wil je er nog graag een keer aan herinneren dat als er een herstemming zou komen, die beperkt blijft tot de mensen die op 4 maart hebben gestemd. Dus reken jezelf (of liever, de SP) niet rijk met de gedachte dat je kiezers die toen thuis zijn gebleven alsnog de kans kunt bieden. En zelfs al deed je dat, in de politieke barometer van vandaag was de SP teruggezakt tot 9 zetels, een verlies van 16 zetels ofwel 64% van jullie electoraat. Ik zou me in jouw plaats eens wat rukker gaan maken over wat er nis is gegaan bij je partij, dan vuurtjes op te stoken in Rotterdam. Misschien is namelijk juist dat laatste wel waarom er niemand meer stemt op de SP.

  63. Reactie van Kees op 12 maart 2010 om 08:25 uur

    Wat een bizarre gedachte dat een normale discussie over de stemgang ‘een vuurtje stoken’ zou zijn. Ik beschuldig jou ook niet van corruptie hoewel je wel stemmen hebt geteld. Ik lees alle kranten maar vooral hoor ik wat men op straat vindt. En dat is met stemmen nogal belangrijk wat het klootjesvolk vind Joan, anders gaan ze niet meer stemmen. Snapje? Verder stelt de SP zich uiterst terughoudend op tot de uitslag bekend is naar ik heb begrepen.

    Maak je zelf maar ‘rukker’ over het feit dat er zelf iets ‘nis’ met je is… boosheid is een slechte copy-writer. We zijn benieuwd naar de uitslag. Daar zaten ook foutjes in…

  64. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 12:05 uur

    Ik ben zeker benieuwd naar de uitslag. Diverse collega’s van mij hebben – onbetaald overigens – tot 1 uur vannacht zitten tellen.

    Verder denk ik gewoon dat we een ander referentiekader hebben, Kees. Dat maakt mij en de (vele) mensen die ik ken zeker niet minder Rotterdams, of minder belangrijk als stemmer. De mensen die ik ken, zowel vriendschappelijk als beroepsmatig, schamen zich vooral dat de stad waar zij zich zo voor inzetten weer zo negatief in het nieuws komt. Wij gaan er ook niet van uit dat in Rotterdam zich meer misstanden hebben voorgedaan bij het handmatig stemmen dan in de andere grote steden met een vergelijkbare bevolking. Verder weet ik niet wat je met de term “klootjesvolk” bedoelt, Kees. Ik denk nooit in dat soort termen over mijn medemensen.

  65. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 13:21 uur

    Nou, ik zit hier wel met zeer gemengde gevoelens. Natuurlijk bracht de hertelling geen verandering, zelfs meer stemmen voor de PvdA dan eerst. Maar Wouter Bos is opgestapt. Ik zit hier zeker niet met een feestelijk gevoel. Ik was en ben een groot bewonderaar van Bos, dat was ook de reden waarom ik een overstap maakte naar de PvdA. Natuurlijk is 1 mens geen partij en haar gedachtengoed. Maar ik vind dit wel bijzonder naar, al juich ik het toe dat iemand de relatie met zijn vrouw en de band met zijn kinderen laat voorgaan in de afweging bij het voortgaan in de huidige politieke modderpoel. Ik wens Job Cohen alle succes, ik hoop dat hij (en zijn vrouw) zich realiseren wat hen te wachten staat.

  66. Reactie van Lydia op 12 maart 2010 om 14:50 uur

    Goed voorbeeld doet goed volgen?

  67. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 15:14 uur

    Bedoel je daar Balkenende mee, Lydia?

  68. Reactie van Kees op 12 maart 2010 om 16:20 uur

    Wouter Bos werd nationaal gezien als een draaikont en trekt nu z’n strutten voordat de pvda nog meer verliest. Met klootjesvolk bedoel ik ook mezelf Joan, het soort mensen waar jij niet mee om kan gaan. Zie het als een geuzennaam. Het zou fijn zijn om de persoonlijke sneren en het SP bashen even te staken en weer normaal de discussie aan te gaan.

    Schaamte over deze stad kan voorkomen worden door de stemprocedures en regels nauwkeuriger na te volgen. Dat lijkt me bij uitstek iets voor je collega’s, mocht je zelf perfect zijn.

  69. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 16:43 uur

    Doei Kees! Ik heb met jou echt helemaal niets gemeen, maar zal je nooit als klootjesvolk beschouwen. Het zegt erg veel over jezelf dat je in dat soort categorieen denkt.

    Natuurlijk, ik ben een mens en geen allemansvriend, kan ik niet met iedereen omgaan. Maar die scheidslijnen liggen bij mij niet bij afkomst, achtergrond, beroep, politieke kleur, of dat soort dingen.

    Ik kan slecht met hatende, negatieve mensen omgaan, die zich niets menselijks kunnen voorstellen ook bij gezagsdragers. Het soort mensen dus die niet kunnen inzien, omdat ze zelf door gebrek aan talent en blinde ambitie zich zo graag op zo’n plaats zouden zien, dat iemand inderdaad een uiterst moeilijke afweging maakt en die laat uitkomen bij zijn gezin. Zelf heb ik daar alleen maar respect voor. Al gaat in mijn ogen het allergrootste talent van de hedendaagse politiek nu verloren voor dit land.

  70. Reactie van Kees op 12 maart 2010 om 18:27 uur

    Doei Joan. Gelukkig hebben we inderdaad niets gemeen. Het interesseert mij -en verder niemand- geen zier hoe jij mensen als hatende soort wegzet. Ik heb geen hekel aan je Wouter Bos, wél aan zijn zwalkende beleid. Blijkbaar ben ik vast niet de enige. Ik vind het wel weer genoeg zo met je.

  71. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 19:45 uur

    Het lijkt me inderdaad dat je betere dingen kunt doen met je energie Kees. De SP heeft nog 2 zetels in de raad, en nog slechts 9 in de peiling voor de TK. Ik heb op de een of andere manier het gevoel dat twijfelende kiezers die gaan voor de stabiliteit en het fatsoen die in dit land nog steeds te vinden zijn eerder zullen gaan voor Joh Cohen dan voor Emile Roemer. Dus wat hang je hier nog rond. De wijken in met je schuursponsjes!

  72. Reactie van Lydia op 12 maart 2010 om 19:50 uur

    Mag ‘t een onsje minder?

  73. Reactie van Kees op 12 maart 2010 om 20:12 uur

    Van mij mag het zo’n honderd kilo minder…

  74. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 20:37 uur

    Ik bedoel het helemaal niet rot. Ik vond Emile Roemer een heel goede keuze voor de SP, naast Wouter Bos. Veel beter dan de andere potentielen. Maar naast Job Cohen maakt hij geen schijn van kans.

    Verder weeg ik 80 kg, Kees. Dat is te veel, maar het nijlpaard dat Soerensen en jij van me willen maken ben ik zeker niet. Het zegt wel iets van het intellectuele peil van Leefbaar en SP dat jullie naar dat soort middelen grijpen. Ik maak dus even een rondedansje door de kamer hier, dat jullie nog wat dikker verloren hebben. Scheelt me weer een ons.

  75. Reactie van Kees op 12 maart 2010 om 21:03 uur

    Je bedoelde het niet rot en je weegt dus 80 kilo. Verder denk je graag in soorten en heb je beklagenswaardige benedenburen. Ik doe écht m’n best om het allemaal te begrijpen hoor. Prettig weekend!

  76. Reactie van Joan op 12 maart 2010 om 21:10 uur

    De boel is hier goed geisoleerd Kees, en er ligt (verplicht) vaste vloerbedekking. Kan het erg goed met de onderbuurman vinden en hij dreunt niet mee. Zag at Maurice de Hond al heeft gepeild en dat 54% van de bevolking Job Cohen als premier wil, naast 25% voor Balkenende, 17% Wilders en de rest geen mening.

    Ik weet zeker dat er minimaal 1 ding is dat ons zal binden: Een vreugdedans als we van Balkenende worden verlost. Hossend de Rotterdamse straten door met z’n allen.

  77. Reactie van Kees op 13 maart 2010 om 19:10 uur

    De pvda staat vooral op winst omdat men zo de pvv buiten de deur wil houden. Een soort strohalm tegen de snelle verrechtsing. Net zoals met de gemeente-verkiezingen zullen de landelijke grote partijen de kleinere totaal overschaduwen en zetels van hen afsnoepen. Hopelijk werkt deze wanhoopspoging want dat lijkt me nog altijd beter dan het alternatief. Want er valt niets te juichen straks als links te klein blijkt te zijn…

  78. Reactie van Lydia op 13 maart 2010 om 21:54 uur

    Helemaal mee eens, Kees. Daarom zal ik hoogst waarschijnlijk landelijk PvdA stemmen. Bovendien denk ik dat Cohen de beroerdste nog niet is.

  79. Reactie van Joan op 13 maart 2010 om 23:40 uur

    Cohen heeft ook al gezegd dat hij een zo progressief mogelijk kabinet wil. Wat hem daarbij voor ogen staat weet ik niet, maar het klinkt in elk geval weer naar Balkenende weg. Natuurlijk maakt 1 man niet het verschil en dat geldt ook voor Balkenende, maar ik vind het langzaam aan een opgeheven middenvinger worden naar progressief Nederland als het CDA hem zou blijven handhaven als lijsttrekker die de Kamer niet in wil maar wel voor het premierschap zou willen voor e vijfde keer. Daarmee beschadigt het CDA langzaam aan alleen nog zichzelf, en ze zijn daar ook niet achterlijk. Dit land is Balkenende beu. Het CDA kan progressief Nederland geen grotere dienst bewijzen dan om hem nog eens in te zetten.

  80. Reactie van Kees op 14 maart 2010 om 11:18 uur

    Het CDA komt in ieder geval uiterst behoudend over…met Balkenende als bonus. Men heeft echter een hondstrouwe achterban en ook uit die kant wil men Wilders aftroeven. Als de zetelverdeling van de grote partijen zó dicht op elkaar blijft is alles mogelijk. Hou ook de VVD in de gaten…ook uit die hoek zoekt men een alternatief cq wil best met Wilders in zee… Misschien worden de ‘kleintjes’ toch nog heel belangrijk. Het wordt -hoe dan ook- erg spannend. Ik krijg hier een sterk deja- vu gevoel van. Sterker nog: m’n boekenkast staat er vol mee…

  81. Reactie van Joan op 14 maart 2010 om 11:37 uur

    Ik vind het ook spannend. Schrok erg van de uitspraken van Dominic Schrijer na de bekendmaking van de hertelling, dat een informateur wordt benoemd (dat vind ik op zich goed in de huidige politieke realiteit) maar dat ook Leefbaar daarbij betroken zou worden. Daarnaa kreeg ik nog een mail van een vriendin van me, nog nooit PvdA gestemd overigens, maar wel samengewerkt met minister Van der Laan, dat ze probeert de PvdA Rotterdam te bewegen met Leefbaar in zee te gaan omdat ze een tweedeling in de samenleving vreest en Leefbaar is toch geen PVV, volgens haar. Nou heeft zij 5 jaar in Argentienie gewoond en de ontwikkelingen hier binnen Rotterdam geheel gemist. Over de tweedeling die ontstaat in Rotterdam als de helft van de huidige PvdA-kierzers zich verneukt zullen voelen als de PvdA alsnog met Leefbaar in zee gaat heeft ze niet nagedacht, en ook niet over de consequenties die dat zal hebben voor de uitslag van de landelijke verkiezingen. Bovendien, als PvdA/Leefbaar zou knallen en die kans is wel bijzonder groot, dan is de stad pas echt onbestuurbaar. Zoals we hier met z’n allen onlangs al constateerden, is het programma van Leefbaar een heel stuk gematigder dan de uitlatingen van vertegenwoordigers van die partij. Dus Dominic: Hou je rug recht!!! Inderdaad is de VVD een onderschatte factor in het geheel, Kees. Ik kom zelf van oorsprong uit een liberaal VVD-milieu. Het niet-patserige gedeelte van de VVD dat helemaal niets van Wilders moet hebben. Mijn oudste twee zussen en hun vriendenkring behoren daar nog steeds toe, maar dat gedeelte is natuurlijk wel heel wat groter dan dat. Die zullen onder geen voorwaarde met de PVV willen samenleven. Enige vorm van racisme is hen volkomen vreemd. Daarmee heb je wel het rechtse stadsdeel vertegenwoordigd binnen een coalitie, met een gedeelte van het CDA ook trouwens. We gaan het zien, maar het is spannend en Rotterdam gaat in elk geval moeilijke jaren tegemoet.

  82. Reactie van Joan op 14 maart 2010 om 12:22 uur

    Het is trouwens sowieso al onzin om van een tweedeling te spreken, want in Rotterdam is Leefbaar, alhoewel als enige partij in dit land voorzien van goedkeuringsstempel van Wilders, niet groter geworden. De PvdA wel kleiner, maar dat was een landelijke trend en het blijft de grootste partij. Ook in Den Haag is de PvdA groter dan de PVV, alleen in Almere, een stad die gesticht is om ontevreden Amsterdammers te huisvesten, is de PVV de grootste. De trend in de opiniepeilingen is dat de PVV momenteel terug zakt en de PvdA sterk stijgt, waarschijnlijk tot de ghrootste partij.

    Natuurlijk moet je wel die ontevredenheid van die bewoners van Almere serieus nemen, onderzoeken waarom ze de oude wijken van Amsterdam zijn ontvlucht, erkennen dat er iets is fout gegaan in het verleden en dat hun problemen werden gebagatellisseerd. Maar het binnenhalen binnen je bestuur van een racistische partij is daarop niet het antwoord.

  83. Reactie van Kees op 14 maart 2010 om 15:23 uur

    Het probleem is dat de lijnen veel te lang zijn geworden. Tussen politiek en daad zitten vaak jaren en dan is het meestal te laat.

    Een buurt stuur je trouwens niet aan vanuit Den Haag maar bij gemeentelijke verkiezingen stemt de meerderheid ‘landelijk’ of helemaal niet.

    Het antwoord is meer buurtgericht werken. Wijkagenten, betrokken bestuurders, betrokken wijkbewoners, voldoende opvang voor jeugd en begeleiding. Zodat je het kaf van het koren kan houden. Zolang het in die hoek bij praten blijft of bezuinigen wordt het niks met de slechte buurten. En spinnen populisten garen…

    Mensen zouden in hun buurt meer initiatieven kunnen nemen en wat minder naar Den Haag kijken. Die spelen stratego, wij zijn het speelbord.

  84. Reactie van Kees op 14 maart 2010 om 15:28 uur

    En de politiek zou eens meer met burgers moeten doen. Niet gelijk alle initiatieven als ‘amateuristisch’ opzij schuiven maar kijken of je met begeleiding wél iets kan doen. Dan krijgen mensen weer vertrouwen in elkaar. De tijd dat iemand met een stropdas wel weet wat goed voor je is, die tijd is over. Maar zo’n stropdas kan wél heel nuttig zijn om bepaalde belletjes te laten rinkelen.

  85. Reactie van Joan op 14 maart 2010 om 18:58 uur

    Ik ben het in grote lijnen met je eens, Kees, hoewel niet helemaal. De traagheid van de besluitvorming kan echt niet anders. Je moet natuurlijk wel een onderbouwing hebben van je plannen, ze moeten worden afgestemd met wetten en verdragen.

    Maar dat je burgers veel meer moet betrekken bij wat voor hen zo echt heel belangrijk is, de politiek en het bestuur van het land op alle niveaus (dus ook provincie, gemeente, deelgemeente), daar ben ik het ook mee eens. Nou zijn jij en ik natuurlijk allebei wezenlijk betrokken, Kees, ik vermoed dat jij je ook niet kunt verplaatsen in de mentaliteit van veel mensen van wel klagen, maar verder zo’n houding van het zal mijn tijd wel duren. Die houding neemt ook toe.

    Ik denk dat je het van verschillende kanten moet aanpakken. Ook bijvoorbeeld al in het onderwijs. Je hebt een vak maatschappijleer (in mijn tijd had je staatsinrichting). Maak dat boeiender. Maak het inzichtelijk, geef aan wat de belangen zijn, breng het op een manier waardoor het geen verplicht nummer is waar je met een zesje ook wel weg komt. Want het gaat over jou als kind, over jou later als burger, en over jou als lid van de maatschappij.

  86. Reactie van Joan op 14 maart 2010 om 19:09 uur

    En over onderwijs gesproken, ik had afgelopen week een echt bijzonder boeiende cursus over het scala aan religieuze achtergronden binnen Rotterdam, maar het ging over veel meer dan dat. Er was ook een man die in het Stichtingsbestuur van een moskee zat en die zeer open alle vragen beantwoordde die wij stelden, ook mijn recht voor z’n raap en kritische vragen. Het was een Turkse man en waar ik van schrok, was dat hij zei dat de kwaliteit van het onderwijs dat zijn kinderen nu genieten in Rotterdam vele malen slechter is dan dat van hem, toen in de jaren tachtig. Omdat het zwarte scholen zijn geworden, waar de kwaliteit niet is gedaald door de domheid van de leerlingen, maar door het feit dat er niemand meer is die kan uitleggen hoe het nou ook alweer precies zit. De blanke ouders, zei hij, doen hun kinderen op witte scholen buiten de wijk. Ik zei dat hem dat toch ook vrij stond, dat niemand hem toch tegen hield zijn kinderen daar ook naartoe te brengen. Volgens hem kon dat niet omdat er wachtlijsten zijn en omdat de migranten dat meestal ook niet kunnen betalen. Eerlijk gezegd geloof ik daar niks van, en als dat wel zo zou zijn dan lijkt het me iets waar een progressief Kab;inet en een progressief stadsbestuur hier in Rotterdam gauw verandering in moet brengen. Want het gaat om de toekomst van deze stad en van dit land.

  87. Reactie van Kees op 14 maart 2010 om 19:44 uur

    Ik zit met die traagheid van besluitvorming. Je stelt terecht dat de nodige zorgvuldigheid enige tijd kost. Zelf ben ik ooit dusdanig lang bezig geweest voor een jongerencentrum dat het uiteindelijk niet meer hoefde…Ik heb er een diploma sociale hygiéne aan overgehouden maar dat was het doel niet.

    Ik denk toch dat sommige dingen sneller kunnen. Zoals met geld kun je ook op bepaalde procedures een voorschot geven, mits de verwachting bestaat dat er uiteindelijk goedkeuring zal komen. Je zou dan een termijn kunnen afspreken of iets tijdelijks opzetten en dat kun je weer toetsen aan bestaande regelgeving of vergelijkbare zaken. Zomaar een idee…

    Met het huidige openbaar vervoer zijn alle scholen bereikbaar. Gratis vervoer en tegemoetkomingen in de studiekosten zou voldoende moeten zijn om lekker te mixen. Alleen doen reli-scholen een beetje moeilijk. Overigens moet je in Rotterdam dan wel een héél eind rijden…das een dilemmaatje waar ik ook niet helemaal uitkom.

  88. Reactie van Joan op 14 maart 2010 om 21:54 uur

    Op zich zou dat inderdaad mogelijk kunnen zijn, als er voldoende politiek draagvlak zou zijn. (ik heb het over je eerste 2 alinea’s). Waar een wil is, is een weg, maar er blijft natuurlijk wel een politiek verantwoordelijke. En dat die een beetje uitkijken voor ze hun nek uitsteken vind ik na Rotterdam Idee en Blunderput wel erg begrijpelijk.

    Wat die scholen betreft, ik heb precies hetzelfde gezegd, Kees. Die man zei dat de blanke ouders in de wijk hun kind achter op de fiets naar een blanke school brachten, waar het onderwijs beter was. Ik zei ook: Nou, wat let je, dan stap je toch ook op de fiets en dan doe je dat toch ook? Maar afgezien daarvan is het natuurlijk wel ernstig dat hij zei dat het onderwijs dat hij als jong Turks kind in Rotterdam kreeg in de jaren tachtig stukken, stukken beter was dan zijn Nederlandse kinderen van Turkse afkomst nu krijgen. Terwijl er toch heel veel extra voorzieningen zijn voor scholen in de oude wijken, kijk maar eens naar de budgetten. Dus hoe los je dat op? Ik weet het antwoord ook niet.

  89. Reactie van Kees op 17 maart 2010 om 14:35 uur

    Hmmm…ik bedoelde niet het aanleggen van wegen door mooie gebieden zoals de A4 Midden Delfland. Maar goed, dat kan dus blijkbaar wél.

    Als protest hiertegen zou men alvast een voorschot kunnen nemen op wat directe actie. Ik hou me aanbevolen…

  90. Reactie van Joan op 17 maart 2010 om 18:31 uur

    Gelukkig dat de verkiezingen rechtsgeldig zijn verklaard. Wat de hertelling gekost heeft aan arbeidsproductiviteit zullen we maar niet becijferen. Ik denk dat er wel ene deugdelijke stemcomputer voor had kunnen worden gefinancierd.

  91. Reactie van Kees op 18 maart 2010 om 12:41 uur

    Het was hoe dan ook niet voor herhaling vatbaar. Ik ben trouwens niet voor stemplicht maar kunnen ze iedereen die wél gaat stemmen niet wat leuks geven?

    Een maandabonnement op het nieuw te verschijnen maandblad ‘De Democratie’, een prachtige glossy over hoe je als burger betrokken kan zijn in het bestuur van je buurt, bijvoorbeeld. Lijkt me wel wat.

  92. Reactie van Joan op 18 maart 2010 om 19:09 uur

    Volgens mij ligt er nog een giga stapel van de glossy “Gerda”. Of zullen die in de recycling zijn gegaan?