Leo de Kleijn

Recent

Laatste reacties

Categorieën

Archief

Links

Overig

Email

Zoeken

 
 

RSS

Lijnbaanhoven: bewoners opnieuw buitenspel?

vrijdag 14 mei 2010

Gisteren kreeg ik een brief van de ‘Klankbordgroep Lijnbaanhoven’ die zich opnieuw door de gemeente en DS+V gepasseerd voelt bij de planontwikkeling voor de Lijnbaan en de Lijnbaanhoven. Ik had al eerder van actieve bewoners gehoord dat het weer mis dreigt te gaan, en ben daar behoorlijk pissig over. In 2007 en 2009 keurde de gemeenteraad eerdere plannen van wethouder Karakus en de vastgoedeigenaren in het gebied af. Zowel het megalomane plan van Claus en Kaan, als het sloop-nieuwbouwplan dat vorig jaar op tafel lag, werd als een dictaat aan bewoners en winkeliers gepresenteerd.

lijnbaanhoven_220057e
De Lijnbaanhoven: inmiddels rijksmonument

In juni vorig jaar nam de gemeenteraad mijn motie aan om af te zien van sloop, en om een aangepast stedenbouwkundig plan op te stellen waarin de behoudvariant zou worden uitgewerkt. Daarnaast besloot de raad dat bewoners en winkeliers in het vervolg nadrukkelijk betrokken moesten worden en dat de Klankbordgroep Lijnbaanhoven een volwaardige positie in het proces zou moeten krijgen. In de discussie over de Rotterdamse partcipatiecode bij grote projecten – vlak voor de verkiezingen van 3 maart – werd nota bene afgesproken dat het Lijnbaangebied een pilot is bij dit nieuwe beleid om bewoners beter te betrekken bij bouwprojecten en herstructurering. Dat het juist hier opnieuw fout dreigt te gaan met de partcipatie van bewoners geeft aan dat de nieuwe gemeenteraad zijn verantwoordelijkheid moet nemen en de bewoners moet ondersteunen.

Volgens de Klankbordgroep is na de besluiten van de gemeenteraad medio vorig jaar weinig gedaan om het vertrouwen van bewoners te herstellen. “Wel is er in onze beleving een stroperige discussie gevoerd over de meest wenselijke manier van bewonersparticipatie en de rol van de gemeente in relatie tot die van de deelgemeente. Bovendien werd de suggestie gedaan dat de KBG wellicht niet de juiste vertegenwoordiging van de bewoners, of vertegenwoordiging van de juiste bewoners zou zijn. Hoewel deze suggestie niet onderbouwd, noch toegelicht werd, is deze wel van invloed geweest op de sfeer waarin het overleg tussen de gemeente en KBG plaatsvond.”

Vervolgens komt DS+V met een eigen opzet voor het verdere proces, zonder bewoners daarin te kennen. “De KBG voelt zich, gezien haar eerdere inzet en de gedane toezeggingen over betrokkenheid zoals ook tot uitdrukking gebracht in de moties van de gemeenteraad, gepasseerd en zelfs geschoffeerd door de wijze waarop dit voorstel is gedaan.”

Ik heb inmiddels voorgesteld om de brief van de Klankbordgroep komende woensdag in de commissie Fysiek met de wethouder te bespreken. Zolang ‘participatie’ blijft bestaan uit veel mooie woorden en eenrichting verkeer, wordt het nooit wat. De DS+V moet wat mij betreft de eigen plannen maar even laten varen en eerst met een open mind om tafel gaan zitten met de bewoners.

Politiek en stadhuis, Rotterdam, Wonen, huisvesting, stad | 53 reacties

  1. Reactie van Kees op 14 mei 2010 om 11:19 uur

    Zo krijg je natuurlijk nooit een oude stadskern… Bombardement versie 2.0. Je gaat er niet dood aqan maar als bewoner ben je toch knap weerloos. Zet hem maar weer op Leo!

  2. Reactie van Willij op 14 mei 2010 om 11:24 uur

    Klankbordgroepen mogen gratis aanschouwen hoe hun huis,uitzicht en wijk naar de sodemieter gaat via dit concern.

  3. Reactie van Joan op 14 mei 2010 om 12:02 uur

    Ik zou het hartstikke rot vinden voor de bewoners, die voor weinig geld hartje stad zitten. Maar persoonlijk vind ik wel dat Rotterdam niet tot in den treurnis met lelijkheid gestraft hoeft te blijven omdat in de wederopbouw van de jaren vijftig voor deze lelijke noodbouw gekozen is. Je wenst een stqad toch wat fraaiers toe dan die afzichtelijke Lijnbaan, die ’s avond na winkelsluitingstijd alleen door jeugdgangs bevolkt wordt. En die plantsoentjes van de Lijnbaanhoven, een enkeling laat er z’n hondje uit, maar in het Centrum van de tweede stad van Nederland detoneren ze net zo als het hertenkampje op het Weena vroeger.

    Bovendien is het goed mogelijk dat er nu een andere meerderheid in de raad is, en in het college. Maar nogmaals, hartstikke sneu voor de bewoners.

  4. Reactie van Kees op 14 mei 2010 om 12:45 uur

    Zet er leuke betaalbere gevelhuisjes voor neer…grachtjes erbij, iedereen blij. Onwijs leuk voor Chinese toeristen.

  5. Reactie van Lydia op 14 mei 2010 om 21:45 uur

    Smaken verschillen. Zo is het toch? Als ik de flats zie, dan denk ik comfortabele woningen te zien waar mensen graag wonen. Dat lijkt me het ijkpunt.

  6. Reactie van Willem Nass op 14 mei 2010 om 22:41 uur

    @5 Over deze reactie van Joan zou ik hetzelfde kunnen zeggen wat ik in dit artikel http://www.sash.nl/sashberichten_quotes.html#2009-12-29 gezegd heb over het verantwoordelijkheidsbesef van de deelraadsleden van de deelgemeente Bos en Lommer in Amsterdam. Bij een soortgelijke deelraadszitting van de deelgemeente Westerpark op 16 februari 2010, waarbij ik, evenals bij die van Bos en Lommer op 16 december 2009 aanwezig was, waren de deelraadsleden van de SP de enigen die blijk gaven van verantwoordelijkheidsbesef, al werd ook daar het woord kredietcrisis door niemand uitgesproken. Bij de deelraad van Bos en Lommer was de SP niet vertegenwoordigd.. De flats op de Lijnbaan moeten nodig gesloopt worden omdat ze zo lelijk zouden zijn en omdat de jeugd na winkelsluitingstijd overlast veroorzaakt, kortom het soort mooie verhalen waarmee de rampzalige sloopplannen steeds worden omgeven. Tussendoor worden de bewoners ook nog eens weggezet als profiteurs. Toe maar. Als er overlast is moet de politie iets doen en niet de woningen gesloopt worden, wat is dit nou? Voor wie meer inzicht wil krijgen in de denkwijze en de logica van de veroorzakers van de kredietcrisis zijn de reacties van Joan in ieder geval interessant leesvoer.

  7. Reactie van Willem Nass op 15 mei 2010 om 00:06 uur

    Ik zie dat ik aan het begin van de reactie hiervoor een @5 heb gezet. Dit had @3 moeten zijn. Sorry.

  8. Reactie van Joan op 15 mei 2010 om 00:48 uur

    Willem, gebruik je iets? Wat is dat nou weer voor een warrig en raar verhaal?

    Ik vind de Lijnbaan niet mooi. En al zou ik het sneu vinden voor de bewoners van de Lijnbaanhoven als die flats tegen de vlakte gaan, zou ik er persoonlijk geen traan om laten omdat ik vind dat een grote stad een wat bruisender Centrum nodig heeft dan wat truttige flats met jaren vijftig plantsoentjes die niemand gebruikt, grenzend aan een plein waarop minimaal 2 heupfracturen per week gevallen worden als het tegen zit met het weer.

    Wat dat met een Amsterdamse deelraad te maken heeft, of met profiterende bewoners, of met de3 kredietcrisis, leg het maar niet uit. Maar blijf voortaan van die paddo’s af, ze zijn niet voor niets verboden.

  9. Reactie van john op 15 mei 2010 om 09:17 uur

    rotterdam is lelijk ,ik woon er maar kom er niet graag. weena blaak middellandstraat binnenweg ’s gravendijkwal sfeerloze ellende waar je met de auto moet kunnen komen en als je ziet wat ze bouwen gaat het ook niks worden, hoogbouw op een kale vlakte rotterdam : 1 grote parkeergarage. wie wil er met me ruilen ? andere stad ? prima, beetje meer natuur graag !

  10. Reactie van Kees op 15 mei 2010 om 10:26 uur

    In Dresden is de historische stad totaal verwoest en weer exact opgebouwd. Leuke voorbeelden van hoe het wél kan vind je bv. in Charlois. De derde Carnissestraat heeft nieuwbouw die prima bij de oude bouw past.

    Ik begrijp die spuuglelijke plannen niet.Egotripperij van politici en architecten die een vlek na wil laten…

  11. Reactie van Leen Vreugdenhil op 15 mei 2010 om 11:14 uur

    Op http://www.debonnen.nl/html/uitnodiging%20overleg%20september%202004.pdf is te lezen wat de aanleiding was voor het opstellen van een gebiedsvisie, wat de opdrachtsformulering was en hoe de Stichting de Bonnen namens de oorspronkelijke bewoners en ondernemers uitgenodigd werd en partner was. Inmiddels zijn we jaren verder en zijn i.p.v. problemen opgelost er onder regie van de (deel)gemeente slechts extra problemen veroorzaakt. Van integraal “gebiedsgericht werken” en “burgerparticipatie” is allang geen sprake meer en de in de uitnodiging benoemde economische problematiek voor de toenmalige agrarische bedrijven is niet langer politiek relevant. De Stichting de Bonnen werd uitgenodigd tot deelname en heeft zich zand in de ogen laten strooien en op het verkeerde been laten zetten door de zogenaamde regie van de (deel)gemeente. Men heeft geen bezwaar gemaakt tegen de doorsnijding met de tweede ontsluitingsweg omdat er een integrale oplossing zou komen voor het gehele gebied. Uiteindelijk werd er slechts zaken gedaan met de vastgoedspeculanten om een snelle(re) verwerving van de gronden voor deze ontsluitingsweg mogelijk te maken en liet men de andere partijen als een baksteen vallen. De termijnen waren toen al verstreken om alsnog bezwaar te maken tegen de fragmentarische oplossing.

    De casus Bonnenpolders is daarmee een voorbeeld geworden waartoe vertrouwen in de overheid kan leiden en wat er kan gebeuren als je de illusie hebt te participeren in een integraal gebiedsontwikkelingsproces. Na eerst uitgeleverd te zijn aan de vastgoedspeculanten wordt je vervolgens ook nog een speeltje van het morele niks van ambtelijk Rotterdam. Terwijl men zelf de algemene beginselen van behoorlijk bestuur schendt (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=204362), stelt men ineens eisen aan de wijze waarop een partij die jarenlang heeft geparticipeerd in een gebiedsontwikkelingsproces zijn eigen interne besluitvorming heeft geregeld. Dit gedrag kenmerkt het ontbreken van de elementaire beginselen van goed fatsoen en heeft niets van doen met veel gehanteerde begrippen als “normen & waarden” en “respect & fatsoen” of “betrokkenheid & betrouwbaarheid”. Het is treurig gesteld met het normbesef van functionarissen bij de overheid als men een rechtszitting wil winnen met liegen & bedriegen. Het schaadt het vertrouwen dat mensen behoren te hebben in de overheid als men eerst wordt meegenomen in een integraal gebiedsontwikkelingsproces en als men dan vervolgens wordt geconfronteerd met het uit zijn verband lichten en uit zijn context halen van één element. Het wordt echter wel bestuurlijk getolereerd, mede door onvoldoende moreel overwicht en intellectueel overzicht. Het hoger beroep van de Stichting de Bonnen (http://www.deelraadinfo.nl/dsresource?objectid=49045&type;=org) tegen het ambtelijke spel geeft een inkijkje in de slaafse bestuurlijke houding die men aanneemt. Het buitenspel zetten van de bewoners van de Lijnbaanhoven is geen incident op zich, maar vormt de onderdeel van een bepaalde bestuurs- en organisatiecultuur.

  12. Reactie van Willij op 15 mei 2010 om 11:44 uur

    Er moeten meer mensen in het centrum wonen.
    Dus slopen we de Lijnbaanhoven.
    Trouwe huurders zitten al jaren in de stress.
    Buitenlandse architecten bogen zich over het Lijnbaan gebied.
    Maar er is iets anders aan de hand daar.
    Vanwege kauwgom verwijdering op straat van de Lijnbaan zelf, sloegen de zwarte stenen bruin vlekkerig uit.
    Dat staat nog smeriger.
    Ook zijn de vuilnisbakken altijd plakkerig.
    De dubbele tramlijnen (Lijnbaan/Binnenwegplein)die het shoppen bemoeilijken, zijn gevaarlijk en nogal amateuristisch midden in een wandelgebied.
    De bomen op het Binnenwegplein werden tijdens vorst deze winter gesnoeid.
    Dus staan ze er zielig bij. Daar komt een mooi plein met eindelijk het ronde bassin weer terug rond het Evenwichtsbeeld van Rickey.
    Daar heb ik ze op gewezen.

    GRATIS!

  13. Reactie van Joan op 15 mei 2010 om 15:01 uur

    Kees, ik vind Oud Charlois inderdaad ook heel mooi gerenoveerd, sowieso een mooi stukje Rotterdam, net als trouwens het Scheepvaartkwartier dat de laatste jaren ook steeds gezelliger wordt nu er meer mensen gaan wonen.

    Die tram is inderdaad levensgevaarlijk. Typisch zo’n geval van de put dempen als het kalf verdronken is, want het is wachten op een dodelijk ongeluk. Het is trouwens ook bizar dat op het Schouwburgplein alleen al tijdens het Filmfestival drie mensen hun been braken alleen al door over dat plein te lopen. Zelf ben ik zo hard gevallen, omdat ik gewoon liep te praten en even vergeten was dat je bij regen op dat plein je 100% moet concentreren als je zonder ongevallen de overkant wilt bereiken, een half jaar terug zo hard gevallen op mijn heup dat ik er nu nog dagelijks last van heb.

    Je moet wel heel veel van Rotterdam houden om het geen vreselijke stad te vinden. Laatst stond ik op het Churchillplein bij het voetgangerslicht, samen met een man die verzuchtte: “wat een foeilelijke stad is het toch”. Ik schoot er door in de lach, en daardoor aangemoedigd wees hij me waar ik moest kijken. Die armoedige paviljoentjes op de Coolsingel aan de overkant, de Westblaak naar links, die woestenij naar de markt toe rechts, ik kon niet anders dan beamen: Het wordt NOOIT wat met Rotterdam. Gek ben ik dat ik er vrijwel m’n hele leven heb doorgebracht, voor die paar vreugdevolle momenten dat de stad even mooi leek. Nou is het ook wel weer verschrikkelijk Rotterdams om die stad helemaal niks te vinden.

  14. Reactie van john op 16 mei 2010 om 10:53 uur

    De Heemraadssingel trekken we gewoon door over de Rochussenstraat , Blaak ,Coolsingel Weena Beukelsdijk. Het gemotoriseerde verkeer gaat er uit en ondergronds .Natuurlijk is het een succes , iedereen wil dat stille groene centrum zien.

  15. Reactie van Kees op 16 mei 2010 om 13:33 uur

    Leuke grachtjes met terrasjes…Rondvaarbootjes en een permanente kermis mag ook. Met ieder jaar een dance- parade, een grachtenconcert, des winters ijspret met koek en zopie en we krijgen een wereldstad terwijl Amsterdam letterlijk zichzelf ondergraaft…

    Ik zie dit helemaal zitten. Who needs architects?

  16. Reactie van Lydia op 16 mei 2010 om 14:32 uur

    Dream a little dream of me (Rotterdam) :D :D :D

  17. Reactie van Willij op 16 mei 2010 om 15:23 uur

    Mooi liedje Lydia!
    Je weet dat die ene Papa zijn dochter jarenlang misbruikte, he?

    Die grachtjes werden hier verkracht,Kees, terwijl het als eerste design gepresenteerd werd door het OBR.
    Ze spraken over spiegelen!
    Op zich vind ik het onaanvaardbaar(lekker politiek woord) om mensen jaren in da stress te laten zitten vanwege onbenul.
    Gewoon opknappen die huizen en een check voor al die bewoners, zodat ze lekker kunnen shoppen via Mensen Maken de Stad subsidie!

    Heb zelf na jarenlang gebel met mijn landlord gisteren maar gewoon zelf de zware balkon tegels weggehaald en de drab eronder weggeveegd en schoongespoten.
    Ik heb geen zin om mijn slaapkamerdeur open te zetten om hun achterstallige stank en vieze vliegjes te aanschouwen. Nu is het balkon een beetje Industrial met dakbedekking voor zomerhuisjes.
    Morgen nog een grijze stretcher er op met donker paarse stoel en dan ben ik helemaal klaar voor een Zomer in de Zon zonder Stank.

  18. Reactie van r.sörensen op 18 mei 2010 om 17:43 uur

    Even off topic, want die Grieken kosten ons meer dan genoeg. met pensioen op je 53e. 2e en 3e maanden voor ambtenaren en natuurlijk vooral de nutteloze die van baantje naar baantje hoppen en voortdurend een schop onder de kont krijgen. Dat schoppen lijkt me in het geval van Joan, die kan meepraten over als een Zwarte Piet van de ene naar de andere baan geschoven worden, geen pleziertje. Daar een schop plaatsen geeft waarschijnlijk een wee gevoel als je voet in die massa verdwijnt. Zo even van de koeiengrap af, want laten we eerlijk zijn van koeien is het achtereinde het lekkerst.

  19. Reactie van Lydia op 19 mei 2010 om 09:37 uur

    Weet ik, Willij. Maar het liedje blijft leuk.

    Wat is erg vind, is dat in Rotterdam de jaarlijkse prestatieafspraken alleen gevoerd worden door de gemeente en de corporaties. Dat beide partijen niet willen dat er een huurdersvertegenwoordiging bij zit, terwijl het toch over huurders gaat. Inhuren van kennis is alleszins de investering waard. De vakbond van hurend Nederland heeft die kennis in huis en verhuurt die. Zolang huurders geen recht van spreken krijgen in deze democratische (??) stad, wordt er voor en over hen beslist.

    Ronald, misschien moet je vegetarisch gaan eten?

  20. Reactie van Joey op 19 mei 2010 om 10:02 uur

    Die verdomde 2e en 3e maanden van ambtenaren toch…

  21. Reactie van john op 19 mei 2010 om 12:29 uur

    Ondertussen staat de antikraakwet voor de deur, ik zit hier al 15 jaar tegen een leeg donker pand aan te kijken. in 1980 was het al een drama en 30 jaar later nog steeds.Wat hebben ze er aan gedaan ? Een paar wetjes in elkaar gedraaid die het je onmogelijk maken. de rotterdamwet, scheefwonen,bouwen voor leegte , wat een zooitje!

  22. Reactie van Joan op 19 mei 2010 om 21:31 uur

    Soerensen, wat lul je nou weer? Je praat weer over dingen waar je totaal geen verstand van hebt, omdat je lekker veilig aan 1 baantje bent blijven vastklampen totdat je op straat werd gezet (door de beveiligers van de school tierend en brullend verwijderd, heb ik gehoord).

    Er zijn ook mensen met meer talenten en met meer elan, die liever wat meer van hun leven maken. Zo heb ik inderdaad in de Tweede Kamer gewerkt, in het Europees Parlement, en tussendoor als docent o een schooltype waar jij niet bevoegd voor bent geweest ooit. Getalenteerde mensen kunnen namelijk kiezen. Ik begrijp dat je daar niet over mee kunt praten.
    Ondertussen zijn de enige bijdragen die je plaatst zeer persoonlijk en overwegend lasterlijk tegen mijn persoon gericht, ze gaan nooit over het onderwerp. Je lijkt toch echt te vergeten (maar ik neem je dat niet kwalijk, je gebrek aan intelligentie druipt van elke bijdrage af) dat je een prive persoon aanspreekt, niet iemand met een publieke of politieke functie.
    Iemand die weerloos is tegenover jouw lasterlijke, onbeschofte, banale, platte aantijgingen. Het enige wat ik keer op keer kan herhalen is dat dit is wat er gebeurt als jouw verachtelijke richting een stem krijgt. Ik geniet van elke stem die Wilders verliest en weer in Wilders wel te prijzen dat hij jou toch van een wat te laag allooi vond om zijn partij te vertegenwoordigen, zoals Marco Pastors in een interview openbaar heeft gemaakt.

  23. Reactie van Joan op 19 mei 2010 om 21:36 uur

    Ik zocht dat interview even op, maar stuitte als eerste op dit en je bent me de tijd en energie verder niet waard, Soerensen, dit volstaat wel:

    Onder het motto if you can’t beat them, join them zegt Ronald Sørensen, de fractieleider van Leefbaar Rotterdam, vandaag in de Volkskrant dat hij ‘dolgraag voor de PVV’ de Eerste Kamer in wil. ‘Ik ben het bijna in alles met Geert Wilders eens‘ beaamt hij. De 62-jarige politicus wil nog zo graag een keertje naar de Eerste Kamer. Voor de Onafhankelijke Senaatsfractie gaat dat niet gebeuren, omdat ‘die club een lijstverbinding [is] aangegaan met D66′.

    ‘Mijn enige kans op een Senaatszetel is de PVV,’ voegt hij er enigszins wanhopig aan toe. Wil hij meeliften op het succes van de PVV? Is hij het echt in ‘bijna alles’ eens met Wilders? Knieschoten, Koranverbod? Of draait het ergens anders om? Het angstzweet breekt hem uit. De Volkskrant-journalist ruikt het ook en vraagt hem:

    U solliciteert nu hardop bij Wilders terwijl zijn PVV uw partij dreigt leeg te eten bij de raadsverkiezingen van maart 2010. Zet dat geen kwaad bloed?

    Sørensen ontkent en zegt dat het raadslidmaatschap te combineren is met een Senaatszetel voor de PVV. ‘Wij voelen ons zó verwant met Wilders’. Maar Wilders wil niets met hem te maken hebben.

  24. Reactie van Willem Nass op 20 mei 2010 om 12:40 uur

    De Lijnbaan is niet lelijk. De huizen rechts op de foto’s op onderstaande links zijn dat wel. De huizen links op deze foto’s zijn inmiddels gesloopt. De kredietcrisis is geen reden geweest om van die sloop af te zien.
    http://www.nass.be/images/sloop1.jpg
    http://www.nass.be/images/sloop_2.jpg

  25. Reactie van Lydia op 20 mei 2010 om 15:29 uur

    Smaken verschillen, al vind ik de Lijnbaan en de flats zelf ook niet geweldig, ik kan wel zien dat de woningen comfortabel zijn en voor mensen die graag middenin de stad wonen, zijn ze een uitkomst. De Lijnbaan zelf heeft gewoon cultuurhistorische waarde.

    Joey: :D (is natuurlijk 13e en 14 e maand. Acht, foutje…. geeft ook wat humor.

  26. Reactie van Joan op 20 mei 2010 om 16:26 uur

    Inderdaad, smaken verschillen. Mijn punt is, dat de Lijnbaan noodgedwongen, omdat de stad was platgegooid, is opgebouwd in het kader van de wederopbouw. Ik vind niet dat je dan tot in eeuwige tijden daarmee opgezadeld hoeft te blijven zitten, en dat is nu wel het geval want zoals Lydia al zegt, er is geoordeeld dat de Lijnbaan cultuurhistorische waarde heeft omdat de (in mijn ogen lelijke) Lijnbaan het voorbeeld is geweest voor vele (in mijn ogen lelijke) naoorlogse winkelcentra. De Lijnbaan is nu – helaas, wat mij betreft – een Rijksmonument. Dat geldt echter niet voor de Lijnbaanhoven.

  27. Reactie van Willem Nass op 20 mei 2010 om 19:05 uur

    @26 Alsof de flats nu overbodig zijn geworden.

  28. Reactie van Willij op 20 mei 2010 om 21:06 uur

    Ja, we gaan nog meer winkeliers,bewoners en shoppers onthechten..
    Zou als ik dit college was, me maar eens bezighouden met al die corporaties die maar bouwen en hun andere bezittingen niet eens hoeven te onderhouden.

    Zag hier gisteren al de eerste historische panden AD HOCK staan. Fijn als een ander daar 3000 euro voor neer moet leggen per maand.
    Ook goeie reclame voor een gebied.
    Een beetje evenwicht kan geen kwaad.

  29. Reactie van Kees op 21 mei 2010 om 19:20 uur

    Op deze manier krijgen we natuurlijk nooit historische panden. Ook de zogenaamde ‘noodwoningen’ zijn of waren stukken beter gebouwd dan de troep van tegenwoordig. Waarom
    Smeetsland en straks ook de Wielewaal als cultuur- historisch waardevol en vooral MENSELIJK moesten of moeten wijken is behalve cultuur- barbarij ook een regelrechte aantasting van het recht op wonen en het GENOT daarop.
    Prettig weekend.

  30. Reactie van Willij op 22 mei 2010 om 10:11 uur

    Ach, die mensen in de Lijnbaanhovenflats hebben voordat het centrum vol appartementen stond, wel de economie in dat gebied gesteund.
    Ze wegjagen omdat er een of ander projectleidertje daar iets nieuws wil, is natuurlijk kolder.Staan die flats dan echt zo lelijk bij de rest?
    Fietste er vannacht langs en was blij dat ik daar niet woon. Vreselijke tendens om maar alles te slopen wat je niet blieft.
    Ook een tikkie zonde van die bouwstijl.
    Maar ja,
    Als je natuurlijk zelf in een duur historisch gerenoveerd stadhuis zit met marmeren trappen, dan kan je bijna niet anders dan de stad een soort kaalheid geven om zo te laten merken dat je verstand van smaak en mensen hebt.
    Waarom politiek altijd pijn doet, begrijpen ze zelf vaak niet.
    Zijn die huizen lek, zijn ze niet onderhouden de laatste 20 jaar, of is duurzaam alles slopen om er daarna als een koopziek vrouwtje, de nieuwste appartementen te bouwen zodat de oud bewoners ergens in het Oude Westen moeten belanden?
    Helemaal duidelijk is het allemaal niet, maar wel raar dat Politiek Rotterdam de baas speelt over zaken waar ze absoluut geen kaas van gegeten hebben.

  31. Reactie van Lydia op 22 mei 2010 om 13:01 uur

    Maar Willij, in Delfshaven zijn ook Jugenstil panden gesloopt die veel beter gerenoveerd hadden kunnen worden Heb er destijds een rondleiding gekregen die werd georganiseerd vanuit Pier 80. Dus de gemeente ‘waait’ met projectontwikkelaarswindjes mee?

  32. Reactie van Willij op 23 mei 2010 om 10:01 uur

    Overal wordt gesloopt en hier in delfshaven kwamen ze er iets te laat achter(of lieten zich ompraten), dat de mooie geveltjes steeds zeldzamer worden .
    Maar na het behouden van de oude relingen van de Lage Erfbrug op mijn verzoek, is het tij wat gekeerd.
    Steeds meer mensen vinden er een soort van troost en romantiek in.
    Zeker nu er tientallen Italiaanse architecten de torentjes aan het fotograferen zijn geslagen op de Schiedamseweg.
    Die mensen ontmoet ik dan weer en geef dat graag door aan ons DB.
    Zo bouw je een stad.
    Je kan ook niet verwachten dat het DB en wethouders aan het shoppen zijn en zo achter dingen komen.
    Of met dezelfde ogen kijken als designers en kunstenaars.

    Wat het Lijnbaan gebied betreft, is de Lijnbaanhoven in dezelfde tijd gebouwd als de Karel Doormanstraat en de Lijnbaan zelf.
    Dus als je dat behoudt, heb je over 20 jaar weer een uniek stukje Rotterdam.
    Het juist cultiveren van leuke stukjes maken een stad spannend.
    Ook het centrum gewoon groter maken kan helpen.
    Het is toch van de zotte dat waar het centrum stopt, er gelijk lege winkelpanden staan en de verlichting slechter is. Dat noem ik de grote armoe van Rotterdam.
    Niet van het geheel houden.

    Maar wie weet helpen de 5 dames wethouders wel mee aan het verfraaien van de stad.
    Al lijkt me de Haven doen in deeltijdbaan wel een beetje raar!

  33. Reactie van Lydia op 23 mei 2010 om 10:12 uur

    Neem ze mee op je eigen ‘Magical Mystery Tour’ door de oude wijken en laat ze ZIEN waar de mooie dingen staan. Ideetje?

  34. Reactie van Joan op 23 mei 2010 om 16:43 uur

    Willij, ik weet eigenlijk niet de stand van zaken bij de Lijnbaanhoven, maar in de oorspronkelijke opzet was er sprake van sloop van slechts 2 flats. Het idee van die naoorlogse bouw wordt dus heel goed bewaard, met de resterende flats, met de Karel Doormanstraat (die gelukkig steeds gezelliger wordt, de tijd van de hoedjes ’s winters bij de Capri is lang voorbij, overal zijn terrassen die altijd vol zitten) de flats binnen de Lijnbaanhoven die blijven staan, er blijft genoeg over. Maar dat je niet je hele Centrum uit truttige en door niemand behalve hangjongeren gebruikte platsoentjes laat bestaan en dat je ook niet je hele Centrum vol wil met die naoorlogse flats die in het geval van de Lijnbaanhoven ook nog veel achterstallig onderhoud hebben en totaal niet zijn geisoleerd, alle begrip. Er is nog de flat van Manhave aan de Kruiskade, gerenoveerd en geisoleerd, en de laagbouw op de Karel Doormanstraat, dan blijft het naoorlogse stadsbeeld behouden en kan er ook wat hedendaags bij, zoals dat hoort in een stad die leeft en zich ontwikkelt. Zeker als je die resterende Lijnbaanhovenflats en de laagbouw renoveert en iets leukers doet met die tut-plantsoentjes.

  35. Reactie van Willij op 24 mei 2010 om 11:02 uur

    Voor moderne mensen zoals jij, hebben we het Schouwburgplein herbouwd.

  36. Reactie van Lydia op 24 mei 2010 om 15:24 uur

    :D

  37. Reactie van Joan op 24 mei 2010 om 18:01 uur

    Willij, wat een onzin nou toch. Ik ben zelf een stadsmens bij uitstek. Heb buiten Rotterdam ook in London gewoond en in Brussel en als ik het nog een keertje over kan doen ga ik gelijk als 18-jarige emigreren naar New York. Op zich is Rotterdam natuurlijk al geen stad, maar een provincieplaats. Een provincieplaats met veel pretenties. Alleen een stad met een minderwaardigheidscomplez spant zich in “wereldstad” genoemd te worden of Manhattan aan de Maas.

    Maar een van de wezenskenmerken van een stad is dat alles altijd in beweging is, dat alles verandert. Kom een paar jaar niet in Parijs, London, Rome, en je kent de boel niet meer terug omdat alles weer veranderd is.

    Die truttige plantsoentjes bij de Lijnbaanhoven liggen er inmiddels ruim 60 jaar aangeharkt en truttig te wezen, alsof we continu in gespannen afwachting zijn van een plek om Balkenende te verwelkomen, want die uitstraling heeft het daar. Dat Schouwburgplein is ook allang super-gedateerd en krijgt daarom een grote opknapbeurt, overigens vreemd genoeg door diezelfde Geuze die dit levensgevaarlijke toeristenwegjaagplein in eerste instantie ontworpen heeft, en hij gaat er nu een soort hardhouten ondergrond van maken, nog spekgladder bij regen dan wat er nou ligt dus.

    Leo, als gemeenteraadslid, zou je daartegen iets kunnen ondernemen? En kan er een schadefonds komen voor degenen die zwaar lichamelijk letsel hebben opgelopen op dat plein?

  38. Reactie van Willij op 24 mei 2010 om 22:31 uur

    Als je zo diep in de pvda zit, dan kan je toch wel zelf aan Karakus vragen waarom hij Adriaan weer 3 miljoen toeschuift om zijn blunder te maskeren!

  39. Reactie van Joan op 24 mei 2010 om 23:22 uur

    “Zo diep in de PvdA”? Hou eens ff op Willij, ik ben lid van die partij. Zo ken ik er nog wel vele duizenden. En ik ben 1 van die nette wezens, overigens ook met vele duizenden partijgenoten, die het niet in haar hoofd zou halen om op basis van een lidmaatschap van dezelfde partij een wethouder aan te schieten over wat dan ook, afgezien van vriendelijk gedag zeggen en een praatje maken.

    Vragen stellen over die opdracht aan Geuze, dat behoort in de gemeenteraad te gebeuren. Vandaar mijn vraag aan Leo. Misschien kan hij daarbij ook het leed meenemen van de vele mensen die hun been gebroken hebben op dat plein, en van ondergetekende die van haar huyisarts te horen heeft gekregen dat de harde val op dat plein een blijvende heupblessure te weeg heeft gebracht. Ik doe aan lange afstands wandelen en hoop zeer Santiago de Compostella nog te kunnen halen voordat ik al te mank loop vanwege mijn val op dat plein.

  40. Reactie van Lydia op 25 mei 2010 om 14:07 uur

    Gemeenten zijn aansprakelijk, als je door nalatigheid, c.q. gebrek aan onderhoud ernstig ten val komt.

  41. Reactie van Joan op 25 mei 2010 om 16:10 uur

    Ja bedankt, Lydia, dat dacht ik ook. Maar daar blijken toch wat haken en ogen aan te zitten. Het geldt bijvoorbeeld wel als er een gat in het wegdek zit, maar kun je een gemeente aansprakelijk stellen omdat een architect een spekgladde ondergrond heeft gebruikt op een plein? Nee dus.

  42. Reactie van Lydia op 25 mei 2010 om 17:32 uur

    Dan pak je de architect aan. Overigens ben ik op 18 december zelf heel erg hard gevallen op Het Groenendaal. Vandaag de dag blijk ik verkalkt weefsel op en opzij van en onder mijn linkerknie te hebben en het zal nog wel een jaartje of zo duren voor de pijn weg is. Spekglad op het voetpad, omdat de gemeente voet- en fietspaden weigert te strooien bij sneeuw en ijzel. Er zijn gemeenten die wel op die plekken strooien. Maar daarover gaat het niet. Hier gaat het over smaak en over smaak valt niet te twisten.

  43. Reactie van Joan op 25 mei 2010 om 17:58 uur

    Ja, ook al verkeerde zuinigheid waarbij wat uitgespaarde pekel en arbeidsloon van het uitstrooien een veelvoud aan kosten voor arbeidsongeschiktheid en zorg opleverde in Rotterdam. Was die dag dat het begon te sneeuwen in Amsterdam, waar ik hoge bruggetjes probleemloos kon bewandelen omdat daar gewoon, zoals dat hoort bij sneeuw en ijzel, gestrooid werd. Terug in Rotterdam ontstond het gevaar op gebroken benen en een gebroken nek. Maar goed, we zitten dus allebei met versnelde slijtage aan lichaamsdelen vanwege de bestrating in Rotterdam. En DAN nog die truttige plantsoenen.

  44. Reactie van Willij op 25 mei 2010 om 17:58 uur

    Nou Joan, ik viel hier vorige week in een gat van 1 meter vanwege weggeslagen ondergond. Heb gelijk Karin Beebelaar gemaild en de volgende dag werd het gerepareerd.
    Dus zo raar is het niet gelijk bij Karakus het voorval te opperen wat je schade via dat plein betreft.
    Ik heb op dat moderne plein mijn rode lievelingsschoen gebroken die ik van mijn zoon kreeg in Lisssabon.
    Gelukkig brak de schoen doormidden en niet ik.
    Had wel blauwe plekken dankzij Adriaan , die trouwens tot het lievelingetje werd gebombardeerd van de pvda.
    Zo krijg je dus nogeens 3 miljoen.
    Zeker gezien het feit dat je zo net wezen bent, laat je je gezondheid dus na Karakus gaan. Beetje dom zeg!

  45. Reactie van Kees op 25 mei 2010 om 19:29 uur

    Karakusje erop en doorrennen.

  46. Reactie van Joan op 25 mei 2010 om 21:32 uur

    Willij, het is het design dat het plein zo levensgevaarlijk maakt. Was ik maar in een gat gevallen, dan zou ik juridisch iets hebben kunnen ondernemen, maar dit plein is precies zoals het bedoeld is en dat het tevens een death trap is voor voorbijgangers doet er niet toe. Geuze is zogenaamd een vooraanstaand ontwerper. Zegt de ene en de hele kliek zegt het dan na. Het is als met de kleren van de keizer. Jij een mooie schoen minder, ik een geblesseerde heup en jaren van pijn in het verschiet, talloze gebroken benen, maar niemand die zegt: die Geuze maakt levensgevaarlijk knoeiwerk. Want stel dat je eens niet mee zou lullen met wat kennelijk de trend is?
    En Kees, voor doorrennen zou ik wel 10 Karakusjes doostaan. Ik heb echt doorlopend pijn. Als ik zit, loop of lig. En dat al meer dan een half jaar. Als ik de enige was zou ik niet mopperen. Maar dat plein heeft al zo veel mensen ernstige blessures bezorgd, het is te gek voor woorden dat die Geuze dan zo veel geld krijgt om het op te knappen en daar dan nog veel gladder hard hout in wil verwerken. Moet je eens op gaan lopen, op een donkere avond in november met motregen. Misschien moeten we die Geuze er zelf verplicht een keertje of honderd overheen sturen, met normale schoenen aan. Misschien dat hij dan vanuit de rolstoel waarin hij ongetwijfeld terecht zal komen zal snappen waar het over gaat.

  47. Reactie van Willij op 26 mei 2010 om 08:23 uur

    Adriaan draagt vast schoenen met rubberen zolen.Gekocht in NY waar hij op Governersisland een groot landscape project aan het doen is.
    Toch blijf ik erbij dat je juist je val moet melden aan Karakusje.
    Want anders blijft die man dromen.
    Reed gisteren over de Erasmusbrug en vroeg me ineens af waarom ze dat ding in het centrum hebben geplaatst.
    Erg veel verkeer gelijk vanuit Zuid in het centrum,
    Dat men zo graag autoluw heeft. Maar het is het pronkstuk van Rotterdam.
    Uit een tijd dat uitlaatgassen nog niet aan de orde waren bij de politiek.
    Dus krijgt Ben het Oude Postkantoor.
    Omdat dat nodig verziekt moet gaan worden.
    Hetzelfde geldt voor Adriaan.
    Even op de markt.
    Bleef steken met mijn hak in het ongelijke wegdek.
    Design Adriaan.
    Nu hebben ze daar nieuwe bewoners gelokt met een plantsoen op de Binnenrotte. Quess who does the job?
    Adriaan!
    Hij ontwierp dat plein eens in een tijd waarin kaal cool was.

    Ik kreeg de slappe lach toen ik in het gat viel hier op de heuvel.
    Ging alleen de eendjes voeren.
    Ook dit plein en wegdek zijn gebouwd op veel los zand.
    Dit plein wordt al vanaf de bouw geteisterd door verzakte trappen, rare stenen waar geen kind kan spelen.
    Zag er gisteren twee dikke auto”s op geparkeerd staan.
    Het is dat ik haast had om naar Zuid te gaan anders had ik de politie gebeld.

  48. Reactie van Joan op 26 mei 2010 om 09:34 uur

    Die brug vind ik wel mooi. Maar van dat postkantoor heeft Van Berkel met z’n tengels af te blijven. Een van de weinige mooie monumentale panden die Rotterdam te bieden heeft, maar hij vindt dat het saai oogt. Mijn bloedeigen grootvader heeft dat gebouw onderheid destijds. De bossen waaruit de heipalen kwamen heeft hij gekocht bij onderhandelingen in Praag. De mooiste stad van de wereld vond hij dat en toen ik er een jaar of vijf terug voor het eerst kwam was ik dat met hem eens.

    Ik weet dat niks bij het oude blijft en verandering is op zich goed. Maar je kunt ook de setting rond monumentale gebouwen veranderen en de gebouwen zelf in stand laten. Je kunt bijvoorbeeld van de Coolsingel ook een avenue met allure maken, autovrij en met mooie bomen en leuke bankjes waar je langs kunt flaneren. En ook wat stijlvoller winkels.

    Ik vind die gekte van een designer die dan ineens alles gegund krijgt, zoals Geuze, ook getuigen van het gebrek aan durf van stadsbesturen. Neem Koolhaas. Jaren niks mogen bouwen, nu kun je geen krant openslaan of er wordt weer een nieuw gebouw van Koolhaas geplaatst. Als ze in Rotterdam nou echt hadden gedurfd, dan hadden ze bijvoorbeeld voor het nieuwe stadskantoor de publiekskeuze gevolgd. Maar nee hoor, lekker veilig Koolhaas, al stond die op de laagste plaats bij de verkiezing.

  49. Reactie van Willij op 26 mei 2010 om 13:31 uur

    Natuurlijk is die brug mooi daar.
    Maar hij brengt wel meer files in het centrum.
    Ik vind het een dwaas idee om in het oude Postkantoor ook een shoppingmall te maken en dat gebouw te verzieken.
    Het is en blijft een prima plek als Stadsmuseum of als Urban podium.
    Hebben de kinderen ook iets moois.
    Het plafond is het beste van heel de stad.
    Zelf kom ik alleen op het stadhuis van die hele Coolsingel.
    En ik steek er over.
    Flaneren doe ik ergens anders.
    Maar nooit in Rotterdam.
    Denk dat Koolhaas de opdrachten van de Kaasstolp en Stadskantoor kreeg omdat zijn lobby het best was en Karakus ergens gelezen heeft dat die man beroemd is.

    Publiek kan naar vreemde TV debatten kijken waarin er over procenten geklept wordt en iedereen er op achteruit gaat.

    Behalve zijzelf natuurlijk!

  50. Reactie van Joan op 26 mei 2010 om 15:18 uur

    Koolhaas krijgt ineens overal opdrachten, niet alleen in Rotterdam. Een stadsmuseum vind ik ook een heel goede bestemming voor het oude postkantoor, maar we hebben het Historisch Museum al en twee stadsmusea lijkt me wat veel. Hoewel Rotterdam veel historie heeft, toevallig kreeg een collega die vertrekt dat boek over de Brandgrens, dat kan ik iedereen aanraden, echt heel leuk. Maar goed. Ik ga me haasten. Ik ga een paar dagen elders flaneren.

  51. Reactie van Willij op 27 mei 2010 om 10:32 uur

    Mannen kiezen alleen maar mannen.
    Dat is een oud gegeven.
    Het Historisch museum wil al jaren uitbreiden en met Dubbelde Palmboom in een gebouw.
    Kunnen ze van de Dubbelde Palmboom appartementen maken.

    Hier kijken we uit op grote reclameborden van een aannemersbedrijf op nieuwbouw en op het andere nieuwbouwproject spandoeken i.v.m.20.000 euro startsubsidie.

    Het Brandgrens idee komt van een Kralingse Kunstenaar die niet eens uitgenodigd werd bij het ontwikkelen van alles.
    De opdracht ging naar?

    Je raadt het al!

    Adriaan Geuze.

  52. Reactie van Lydia op 27 mei 2010 om 11:57 uur

    Was die brandgrens niet het idee van Manuel Kneepkes van de toenmalige Stadspartij?

  53. Reactie van Willij op 27 mei 2010 om 12:13 uur

    Er kwam een kunstenaar bij Manuel aankloppen want hij wilde de brandgrens via een lijn kenbaar maken.
    Manuel besprak het in de raad en was er mee op tv.
    Later bij de uitslag van de ontwerpwedstrijd, waar Adriaan won(beetje logisch want verder was er een artiest uit A-dam (Beeke)uitgenodigd en twee net komende kijkende meisjes ).
    A
    driaan won met wat vlammetjes en zitelementen en in de jury zaten directeuren van pretinstellingen .

    Heb de Adriaan Brandgrens nog niet gezien .