Leo de Kleijn

Recent

Laatste reacties

Categorieën

Archief

Links

Overig

Email

Zoeken

 
 

RSS

Liberale bakfietsen van Groenlinks

donderdag 25 november 2010

Toen ik de speech van Femke Halsema las bij het twintig jarig bestaan van GroenLinks schreef ik op twitter een ‘boze’ tweet: “Ik ben ‘t helemaal zat om door die bakfiets liberalen van GroenLinks en D66 voor conservatief te worden uitgemaakt”. Nou heb ik helemaal niks tegen bakfietsen. Maar ik erger me meer en meer aan het gemak en het dedain waarmee GroenLinksers a la Halsema de laatste jaren linkse mensen in de SP (en in de PvdA) proberen weg te zetten als ‘conservatief’ omdat die juist wat verder nadenken dat het groene-blije-zin-in-de-toekomst-want-ons-soort-mensen-is-intelligent-links verhaal. Af en toe denk ik wel eens stiekem: als dat voor links en progressief moet doorgaan, dan wil ik helemaal niet meer links en progressief zijn.

psp_poster

De draai naar neoliberaal rechts die GroenLinks onder Halsema gemaakt heeft wordt verkocht onder nietszeggende motto’s als hervormingsgezind, vernieuwend en progressief. Zelf ben ik ooit actief geweest in een van de voorlopers van Groenlinks, Links Rotterdam. Misschien dat het me daardoor wel zo steekt dat er zo weinig kritisch vermogen is in GroenLinks en dat alles wat de grote leidster zegt zonder veel morren geslikt wordt. Een vriend van mij, Paul Mepschen, schreef onderstaand betoog tegen het sociaal-liberale midden van Halsema. Paul begon – net als ik – politiek bij de PSP. Een gastcolumn.

Tegen het sociaal-neoliberale midden van Halsema

DOOR Paul Mepschen

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van GroenLinks hield Femke Halsema, al weer heel wat jaren achtereen de partijleider (wat conservatief!), onlangs een speech over de toekomst van progressieve politiek in Nederland. Daarin maakte ze wel heel expliciet de keuze voor het sociaal-neoliberalisme van D66 versus het zogenoemde “sociaal-conservatisme” van de SP. En ze riep de PvdA op met evenveel passie voor Pechtold en tegen Roemer te kiezen. Anders zou het arme D66 zich maar weggedrukt voelen.

Voor zover ik weet was ze nog nooit eerder zo duidelijk over haar voorkeur voor het sociaal-neoliberalisme. Vandaag twitterde Halsema dat boze SP’ers in plaats van “boe” roepen maar eens moesten aangeven waarom ze ongelijk had, vooral wat betreft de diagnose “conservatief” voor de SP.
Nu zijn er goede redenen om over de ontwikkeling van de Socialistische Partij niet onverdeeld positief te zijn. Ik vind de SP vaak te nostalgisch, te gematigd en te braaf. En op het vlak van seksualiteit, feminisme, emancipatie, de alternatieven voor de neoliberale globalisering en groene politiek heeft de SP structureel te weinig profiel.
Maar het kan vele malen erger. Kijk maar naar GroenLinks.
Zeker, in haar reactie op de neoliberale crisis is de SP veel te nostalgisch en voorzichtig. Vooral die eeuwige verwijzing naar het glorieuze Rijnlands verleden – je wordt er gek van… Je vraagt je af: waarom is de SP in 1971 eigenlijk opgericht, als de toen heersende sociaal-economische politiek zo geweldig was? Maar Halsema reageert op de huidige crisis van het neoliberalisme met voorstellen om de bestaansonzekerheid die zo kenmerkend is voor het neoliberale kapitalisme te veralgemeniseren. Haar analyse: de samenleving is verdeeld in ‘insiders’ en ‘outsiders’ – mensen met vaste arbeidscontracten, georganiseerd in vakbonden, versus flexwerkers, mensen met tijdelijk werk, ongeorganiseerden. Haar oplossing: iedereen tot outsider maken.
Dat is niet alleen elitair, het is vooral ook totaal niet sociaal. Het versoepelen van het ontslagrecht; het beperken van de WW…. Welke gevolgen denkt Halsema dat deze maatregelen hebben voor mensen met gewone banen? Wie gaat er profiteren van zulke maatregelen, werkgevers of werknemers? En hoe dragen ze bij aan een sterker gevoel van sociale veiligheid in een wereld die fragmentarischer en onzekerder wordt?
Waarom heeft GroenLinks het eigenlijk nooit meer over de tegenstelling die voor links vroeger de leidraad was voor politiek handelen, ook voor de partijen die later GroenLinks zijn gaan vormen: de tegenstelling dus tussen de belangen van werkgevers en die van werknemers? GroenLinks en Halsema omarmen een sociaal-neoliberaal ethos. Dat verklaart waarom de partij nu zo expliciet kiest voor D66 in plaats van voor de SP, voor het liberale midden in plaats van voor links. Een recent voorbeeld, elders uit de partij. De Rotterdamse GroenLinks fractievoorzitter Arno Bonte illustreerde onlangs op zijn weblog prachtig hoe in GroenLinkse kringen tegenwoordig naar de samenleving wordt gekeken:

“Er is een toenemende tegenstelling tussen mensen die in de veranderende samenleving vooral de kansen zien en mensen die die veranderingen vooral als bedreiging ervaren. [...] Die analyse is in mijn ogen de belangrijkste basis voor Paars-plus. Er tekent zich een nieuwe politieke waterscheiding af: een tegenstelling tussen de optimisten en de pessimisten. De optimisten, de mensen die vooral de kansen zien in de veranderende samenleving, vind je bij GroenLinks, D66, VVD en (in iets mindere mate) bij de PvdA. En de pessimisten, de mensen die de veranderende samenleving vooral als bedreiging ervaren, vind je bij de PVV, SP, SGP en (in iets mindere mate) bij CDA en ChristenUnie.”

Ja – bij de SP zitten dus de boosdoeners die samen met PVV’ers en de SGP’ers lekker pessimistisch zitten te zijn, bang voor de wereld. Daar zitten de mannen en vrouwen die de samenleving vooral als bedreiging zien. Liever dan met SP’ers duikt dit aanstormend GroenLinks-talent de ballenbak in met zijn vrinden van de VVD. Dat zijn immers rasoptimisten met mooie idealen over een betere wereld – een wereld van asfalt en auto’s; van ‘gated communities‘ en segregatie; van liever de “rechter-” dan de “linkerhand van de staat”.
Natuurlijk zijn veel mensen bang. De samenleving zoals die zich nu ontwikkelt is voor veel mensen daadwerkelijk een bedreiging. Dan kun je als ‘progressieve intellectueel’ wel een verhaal ophangen waarin je eigen morele superioriteit nog eens wordt herbevestigd – een verhaal waarin jij als Groenlinkser samen met de VVD wel even lekker de bange pessimisten een lesje zult leren – maar wat win je daarmee? Behalve dat de kloof met mensen die geen reden zien voor veel optimisme, die zich buitengesloten en niet vertegenwoordigd voelen, steeds groter wordt? Waarom bedenken Bonte en Halsema geen voorstellen die de angst van mensen verminderen, de toenemende onzekerheid en angst tegengaan? Waarom geven we mensen niet daadwerkelijk meer zeggenschap over hun eigen omgeving, zoals links vroeger wilde? Democratisering; daadwerkelijke participatie; solidariteit; sterke wijken; eerlijk werk. Waarom niet kiezen tegen de flexibilisering, voor het recht op zekerheid op de arbeidsmarkt, tegen de koppelbazen die zich uitzendbureaus noemen?

Het antwoord is helaas duidelijk: veel linkse mensen kunnen zich geen politiek buiten de neoliberale kaders meer voorstellen. Hoeveel kritiek op de SP ik ook mogelijk acht en nodig vind, het is de enige partij die probeert een alternatief op het vlak van werk, inkomen, wonen en sociale veiligheid en zekerheid te formuleren.
De nieuwe woordvoerder sociale zaken van de GL-fractie, Jesse Klaver, stelde onlangs dat hij liever twee liberalen op sociale zaken heeft dan twee socialisten (ANP, 4 november). Zo ver is het al gekomen. We zitten met een kabinet dat als belangrijkste doel heeft: afrekenen met de zogenaamde geluksmachine. Daarmee doelt Rutte op de voorzieningen die ooit in het leven zijn gekomen om de scherpe kantjes van het kapitalisme af te halen; de in het systeem ingebakken reproductie van ongelijkheid tegen te gaan; ervoor te zorgen dat wie voor een dubbeltje geboren werd ook daadwerkelijk een kwartje kon worden. Voor het eerst in de geschiedenis van het naoorlogse Europa leven we in een tijd waarin nieuwe generaties het minder goed kunnen krijgen dan hun ouders. Omdat de “geluksmachine” moet worden afgeschaft. Omdat sociaal beleid en solidariteit anachronismen zijn geworden: tekenen van conservatisme wellicht.
Veel progressieven blijven gehecht aan GroenLinks, want dat is toch meer de partij van ‘ons soort mensen’. Maar ging het bij links niet juist om een anti-essentialistische basishouding? Om het ideaal dat een emancipatoir individualisme, ingebed in een zekere mate van sociale en ecologische discipline, voor iedereen haalbaar en mogelijk en aantrekkelijk zou worden? We moeten terug naar dat ideaal, naar een werkelijk emancipatoire visie; eentje die niet de afkeer van ‘gewone mensen’ als uitgangspunt heeft, maar serieus neemt wat er onder mensen leeft – ook de angsten. Laat progressieven ook wat dat betreft eens een beetje discipline laten zien! Minder armoedige arrogantie en een meer open houding ten opzichte van de ander – ook de ‘sociale ander’.
De SP is de belichaming van die open houding – de enige partij die nog mensen in zich verenigd uit verschillende sociale lagen in de samenleving: vrouwen uit de arbeidersklasse en promovendi op de universiteit van Amsterdam; hoogleraren, verpleegsters en zelfstandige ondernemers. De SP probeert te werken aan een brede alliantie tegen bezuinigingen en maatregelen die de zwakste groepen het hardst zullen treffen. Halsema laat juist die mensen totaal in de kou staan als ze met D66 in zee gaat. Haar flirt met het sociaal-neoliberalisme van D66 is onbegrijpelijk. Nog onbegrijpelijker is dat ze er mee wegkomt omdat veel linkse en progressieve mensen, ook veel GroenLinks-leden, zich wat prettiger en wat chiquer voelen bij Halsema dan bij Roemer.

Van alles en nog wat | 14 reacties

  1. Reactie van selcuk erhan op 26 november 2010 om 01:00 uur

    Prachtig verwoord hoe GL onder Halsema een ruk naar rechts maakt zonder oplossingen te bieden. (kenmerk van rechts?)

  2. Reactie van Rob op 26 november 2010 om 02:13 uur

    Wat een ongelooflijk mooi geschreven en inhoudelijk goed artikel.
    Verder heb ik er simpelweg niks aan toe te voegen.
    Geweldig!

  3. Reactie van Alicia Hobbel op 26 november 2010 om 05:51 uur

    Ik ben het bijna op geen enkel punt eens met je stuk. Wat ik wél positief vind, is dat je ook ziet waar SP tekort komt. Ik vind het ook goed dat je dat zelf durft te zeggen en ik hoop ook dat jullie dat oppakken, want ik vind SP een sympathieke partij, al ben ik het er inhoudelijk niet altijd mee eens. En meer aandacht voor bijvoorbeeld emancipatie en milieu is altijd goed.

    Maar ik vind het liberalisme van GroenLinks enigszins overdreven in je stukje. Ik ben iemand die meer aan de ‘rechterkant’ van GroenLinks zit, maar ik voel me daarmee binnen de partij eerder een uitzondering dan de regel.

    Ik heb vroeger ook SP gestemd en zelfs overwogen lid te worden. Ik vond toen erg veel mis met de wereld. Achteraf vind ik dat er vooral veel mis was met mijn blik op de wereld. Ja, GroenLinksers zijn optimisten. Dat betekent niet dat ze geen problemen zien of die niet serieus willen nemen. Maar wat ik wel denk, is dat je soms mensen bewust moet maken van het feit dat we het hier echt zo slecht niet hebben.

    Ik heb er wel een dubbel gevoel over. Als kind van twee chronisch zieke ouders weet ik heus wel wat er allemaal mis kan gaan en hoe moeilijk mensen het kunnen hebben. Maar tegelijkertijd mogen we ook blij zijn met wat we hebben. Dat betekent niet dat we niet mogen streven naar verbetering – juist wel, natuurlijk. Het betekent alleen dat we ook niet alleen maar dingen hebben om over te klagen.

    Vroeger had ik de grootste ruzie met mensen die zeiden dat je er zelf iets van moest maken, die het m.i. deden voorkomen alsof het leven maakbaar was. Ik denk dat nog steeds niet – je kunt niet kiezen om wel of niet ziek te worden, om maar iets te noemen. Tegenspoed kan iedereen treffen. Maar hoe je ermee omgaat kun je wel aanpassen. Ik kan bijvoorbeeld hier de hele dag gaan mopperen dat ik geen werk kan vinden en dat mijn opleiding geen goede voorbereiding is geweest op het leven of op de arbeidsmarkt – of ik kan mijn schouders eronder zetten en zorgen dat ik alsnog die kennis en ervaring ga opdoen die ik nodig heb, hoe zwaar dat ook is bovenop een volle werkweek. Ik kies voor het laatste. En daarvoor bedank ik de mensen die het mij consequent moeilijk hebben gemaakt, die mij geen gelijk gaven als ik zat te klagen. Want zij hebben me gestimuleerd om door te gaan. Als iedereen me alleen maar schouderklopjes had gegeven en gelijk had gegeven, had ik nu nog apathisch op de bank gezeten.

    “Natuurlijk zijn veel mensen bang. De samenleving zoals die zich nu ontwikkelt is voor veel mensen daadwerkelijk een bedreiging.”
    De samenleving heeft altijd bedreigingen gekend. Dat hoort m.i. bij het leven. Bedreigingen moet je tot op zekere hoogte beperken, maar de kiezer voorhouden dat een volledig veilige samenleving bestaat is kiezersbedrog. Ik denk dat mensen meer gebaat zijn bij het besef dat ze voor zichzelf moeten kunnen zorgen en dat je ze daar de middelen voor moet geven.

  4. Reactie van Jakob Wedemeijer op 26 november 2010 om 11:31 uur

    Het is een uitstekend stuk van Paul. De SP is inderdaad de enige partij die nog echt opkomt voor de belangen van de werknemers. De kritiek van Paul op de SP is ook terecht. Ik zou daar nog één ding aan willen toevoegen. De SP heeft te weinig aandacht voor zelforganisatie. Het is nog te vaak: leg uw klacht neer bij de SP en wij gaan het voor u oplossen in het parlement. Dat is nog een rest van het oude maoistische sentiment: alles voor het volk maar niets door het volk. Ja, wij moeten zelf aan de slag en zelf veranderingen afdwingen. Dat betekent iets individueels namelijk werken/studeren etc. voor zover dat mogelijk is. Maar dat is niet voldoende, want structurele veranderingen zijn niet mogelijk en het is dus apert onjuist dat iedereen zijn eigen individuele oplossing kan bereiken door maar hard genoeg te werken etc. Groenlinks is het contact met de realiteit op dat punt gewoon kwijtgeraakt. Voor mij zijn de “oude’ ideeen over arbeiderszelfbeheer (voor mijn part geef je het een moderne naam) actueler dan ooit. Nederland is goed opgeleid. We kunnen makkelijk de economie zelf besturen en hoeven dat helemaal niet over te laten aan een elite. Dus…. wanneer gaan we dat nu eens doen!!!!!!!!!

  5. Reactie van r.sörensen op 26 november 2010 om 16:46 uur

    Heb er even één zinnetje uitgehaald.

    Maar ging het bij links niet juist om een anti-essentialistische basishouding? Om het ideaal dat een emancipatoir individualisme, ingebed in een zekere mate van sociale en ecologische discipline, voor iedereen haalbaar en mogelijk en aantrekkelijk zou worden?

    Echt wat je noemt arbeiderstaal.
    Gelukkig is er nog de PVV die begrijpelijke taal spreekt en het opneemt voor de arbeiders, die hun handen uit de mouwen willen steken.
    Voor de rest prima dat linkse gekissebis. Doet me denken aan die scene in The Life of Brian (zou er ooit een The Life op Ali komen denk ‘t niet, want dat is natuurlijk beledigend) waarin op de tribune bij de spelen men ruzie krijgt over allerlei afsplisingetjes “no thats the judean liberation front”and not the peoples liberation front of Judea”
    Klets lekker door over de hoofden van degenen die jullie menen te vertegenwoordigen.

    Nog iets jullie hebben gisteren tegen vrijwel alles gestemd.

  6. Reactie van Harry op 27 november 2010 om 04:05 uur

    Een helder stuk. Groenlinks haalt PVDA rechts in. Wat volgens mijn kennis van de weg naar een verantwoord en een betaalbare bewoonbare samenleving niet mogelijk is( zie de verkeersregels)
    En dat PVV opkomt voor de arbeider is wel tegengesteld aan de realitiet van salarissen verlaging(minimumloon), stemmen voor massa-ontslagen bij overheidsarbeiders, stemmen voor 30.000 ontslagen op sociale werkplaatsen, de werkplek voor gehandicapten, chronische zieken.
    Nee PVV is duidelijk een elite club, die kiest voor eigen club eerst. En de rest maar betalen

  7. Reactie van John op 27 november 2010 om 13:34 uur

    Ik heb te weinig verstand van politiek om er iets zinnigs over te kunnen zeggen maar het lijkt mij dat er een samenwerkend alternatief moet komen want ondertussen worden handtekeningen gezet voor kolencentrales en kerncentrales.Wie er van links het meest rechts is geworden, nadruk op de verschillen, wie zit daar nog op te wachten? HALLO ! EEN FRONT MOETEN JULLIE VORMEN !

  8. Reactie van Juggie op 28 november 2010 om 01:27 uur

    Ik ben een realist, geen pessimist.

  9. Reactie van Lydia op 28 november 2010 om 15:18 uur

    Zolang Halsema denkt dat je progressieviteit zult kunnen vinden onder VVD-ers en CDA-ers zal dat ene front er niet komen. Halsema heeft van GroenLinks de groene D66-vleugel gemaakt. En nu gaat ze zelf weg, de partij in wanorde achterlatend.

  10. Reactie van Alicia Hobbel op 28 november 2010 om 21:16 uur

    Lydia: Femke Halsema is niet heel GroenLinks. Bovendien gaat ze niet “nu” weg – dit is slechts haar laatste termijn, dat was allang bekend, omdat dat de regels van de partij zijn. Ik begrijp ook niet waar je op baseert dat de partij in wanorde wordt achtergelaten.

    John: volgens mij heb je wel gelijk. Uiteindelijk geloof ik niet in het partijenstelsel zoals we dat nu kennen en denk ik dat er grotere blokken nodig zijn. Niet iedereen denkt daar hetzelfde over en ook over de manier waarop die blokken eventueel gevormd moeten worden, zullen we lang kunnen discussieren.

  11. Reactie van Henny Plat op 29 november 2010 om 20:29 uur

    Helemaal eens met Paul. Een goede analyse van de verwording van GL onder leiding van Halsema.

    Wat de reactie van de heer Sörensen betreft, de werknemers in NL krijgen meer en meer door hoezeer de peeveevee hen verraden heeft en door blijft gaan met dat verraad. Die zijn wakkerder dan je denkt.

    Ik kom ze tegen de werknemers in schaftketen en kantines. En ze zien hoe dit kabinet hun zekerheden kapot maakt en ook hoe de peeveevee daar achter staat. Ze horen ook dat GL werkzekerheid en ww om zeep wil helpen, en degenen die het nog niet hoorden die horen het wel van wakkerder collega’s of mensen zoals ik.

    Jij kijkt naar Life of Brian, ik eerder naar Animal Farm, waar de varkens zichzelf ook meer waard vonden dan de rest. Zeker dan de harde werkers die ze helemaal uitbuiten en kapot maakten. En Femke Halsema wil dat gedogen, nog erger ze is er voorstander van.

    Verder over die peeveevee, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat nog iemand een beweging (partijen hebben leden) die ontuchtplegers, vrouwenmishandelaars, fraudeurs, exploitanten van erotische sms diensten etc in de 2e Kamer als vertegenwoordiger plaatst steunt.

  12. Reactie van Lydia op 30 november 2010 om 10:27 uur

    Alicia (Joan), even goed lezen graag. Ik zeg niet dat Halsema NU weggaat, maar ik zeg, nu Halsema weggaat… Dat is iets heel anders. De wanorde is duidelijk te merken, als je met de ‘oude’ Groenlinksers praat. Voor hen was milieu erg belangrijk, maar zeker ook het sociale deel en juist dat sociale deel is stukje bij beetje afgekalfd in de afgelopen tien jaar. Daarvoor begon het ook al, maar viel het nog mee in de berichten naar ‘buiten’ toe.
    GroenLinks is de groene tak van D66 geworden en het is een kwestie van tijd voor beide partijen gaan fuseren. Het goede van D66 is dat men ernstig rekening houdt met alleenstaanden, maar dat alleen is onvoldoende reden voor mij om ze vertrouwen. Halsema wil progressief zijn met VVD en CDA, iets dat me bijna in mijn broek deed plassen van het lachen. CDA en VVD progressief? Hilarisch!

  13. Reactie van r.sörensen op 4 december 2010 om 23:58 uur

    Sorry, tijdje leuke dingen gelezen.
    Gemeen zeg om op de site van de Socialistische Partij over Animal Farm van Orwell te beginnen. Hij was een genezen socialist zoals je weet Henny. En dan nog juist de onreine dieren even noemen. Heel komisch. Denk dat ze het niet door hebben.
    Steeds meer en meer mensen krijgen door …… echt wat je noemt Waarheid retoriek. In dit voormalige dagblad van de CPN stond die frase vrijwel iedere dag . Steeds meer en meer arbeiders verzetten zich ….. en dan volgde weer een statement van zo’n journalist. Reve heeft daar in zijn schitterende verhaal “Haringgraten” definitief mee afgerekend.
    Advies Harry: gebruik volgende keer de term “arbeidende massa’s”. Voorlopig is in onze stad de stand 7-1

  14. Reactie van Joan op 7 december 2010 om 22:31 uur

    Jezus, steeds meer mensen lijken een obsessie met me te hebben. Lydia, ik zie dat je iemand anders voor mij aanziet.

    Zelf heb ik vanwege gezondheidsomstandigheden deze site al in geen weken meer bezocht en ik heb ook nu de energie niet het artikel van Leo en wat daaronder staat te lezen, m’n oog viel alleen terloops op m’n eigen naam. Ik lag in het ziekenhuis toen jij er voor de zoveelste keer blijk van gaf geen idee te hebben hoe ik in elkaar zit en daarenboven zwaar getikt te zijn.